Jízda Prahou v posledních letech není pro řidiče žádný med. Časté uzavírky, kolony, do toho se ještě přidalo problematické parkování, které některé městské části řešily zavedením zón placeného stání. Ani Praha 6 v tomto ohledu nebyla a není výjimkou, přesto zastupitelé shledali, že současná situace překračuje meze únosnosti. A že ideální řešení bude prosté – vyhlásit stav dopravní nouze.

Nedokončený vnější okruh přivádí auta na Patočkovu,“ vysvětluje tiskový mluvčí Prahy 6 Ondřej Šrámek. „Nedokončený vnitřní okruh zase způsobuje, že auta v Holešovicích nemají kam odjíždět, a proto se přeplněné tunely průběžně zavírají, což způsobuje nekonečné kolony aut a jejich škodlivé exhalace na Patočkově ulici, v těsné blízkosti rezidenčního Břevnova.“

Řidiči z „šestky“ budou mít přednost

V rámci vyhlášené nouze hodlá Praha 6 po magistrátu požadovat konkrétní kroky a sama bude na svém území brzy zavádět mimořádná opatření. Například tzv. světelné závory, které by umožnily obyvatelům Prahy 6 jezdit v silničních pruzích určených pro autobusovou dopravu.

„To by mohlo být zařízeno tak, že by automobilům, které patří rezidentům Prahy 6, byly na přední sklo nalepené viněty podobně jako dálniční známky. Ty by mohla poskytovat přímo radnice,“ sdělil pro Blesk.cz Vladimír Šuvarina (ODS), který je předsedou dopravní komise v Praze 6. Podle něho se však konkrétní řešení teprve rýsuje. Není nicméně vyloučeno, že tím utrpí plynulost autobusové dopravy.

Radnice Prahy 6 zároveň hodlá zavádět celoplošné parkovací zóny, zatímco doposud byly pouze v některých lokalitách. Dalšími požadavky na magistrát jsou prodloužení linky metra A, rozvoj tramvajových tratí nebo zavedení mýtného pro mimopražská vozidla. Problémem Prahy 6 totiž podle zastupitelů je, že se z městské části stala tranzitní čtvrť.

Praha 6 v centru pozornosti

„Vyzývám pana primátora za všechny obyvatele Prahy 6 - začněte s tím už něco dělat! Rozhýbejte dostavbu okruhu!“ vzkázal Zdeňku Hřibovi (Piráti) místostarosta Prahy 6 Jakub Stárek (ODS). Podle primátorova náměstka, který má v gesci dopravu, Adama Scheinherra (Praha Sobě) však magistrát dopravní situaci řeší prakticky nepřetržitě.

Dopravní situace v Praze je dlouhodobě problematická. Praha 6 kvůli ní vyhlásila stav dopravní nouze. (ilustrační foto)
Dopravní situace v Praze je dlouhodobě problematická. Praha 6 kvůli ní vyhlásila stav dopravní nouze. (ilustrační foto)
Autor: Daniel Vitouš

Situaci nejen na Praze 6, ale i na dalších místech Prahy, která trápí ucpané silnice, je potřeba řešit,“ uklidňuje situaci Scheinherr. „U městského okruhu se po letech dohadů našich předchůdců podařilo dojít k dohodě mezi magistrátem a Prahou 6 o přesné podobě tunelů. Dále připravujeme železniční spojení na letiště, kde se nám se Správou železniční dopravní cesty povedlo připravit reálný harmonogram a prosaditelnou variantu tunelu skrz Prahu 6,“ uvádí náměstek a pokračuje.

„Schválili jsme projekt tramvajové tratě na Strahov, která také uleví automobilové dopravě, a připravujeme lanovku z Bohnic na Podbabu, která zvýší atraktivitu bezemisní MHD a výrazně zlepší cestování z Prahy 6 na sever. Zároveň na Praze 6 pracujeme na stavbě nových záchytných parkovišť, které jsou nepochybně potřeba a já je vnímám jako prioritu,“ vyjmenoval. Ve fázi konečných příprav je i prodloužení tramvajové trati z Divoké Šárky na Dědinu. Nevypadá to, že by se magistrát dopravní situaci v Praze 6 nevěnoval.

Jen kapka v moři?

Šestá městská část není jediná okrajová, kdo trpí na nevyhovující dopravní situaci. Stěží se dá také říci, že by tamní situace byla z Prahy vůbec nejhorší. „Dostavbu Silničního okruhu vnímáme jako velice stěžejní. I díky její absenci se denně tvoří nekonečně kolony kamionů, které se skrz Prahu 11 táhnou až na území Prahy 4,“ uvedl radní pro dopravu Prahy 11 Martin Duška (Piráti).

Podle něho se stav vyhlášení nouze na Jižním Městě, tak jako v případě Prahy 6, nechystá. „Je to možná vhodná medializace problému. Určitě budeme zpovzdálí sledovat, jaký bude mít ohlas,“ dodal radní. Podobného názoru je také místostarosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS), podle kterého se severní část Prahy s tou západní zcela ztotožňuje.

„Dostavba Pražského okruhu a Městského okruhu a v severovýchodní části Prahy také dostavba Vysočanské radiály jsou existenčním problémem pro celou Prahu, který je třeba okamžitě řešit,“ uvedl místostarosta. Praha 9 přitom trpí velkým přílivem aut ze Středočeského kraje podobně jako Praha 6. V dřívějších rozhovorech pro Blesk.cz to potvrdili jak starosta Letňan Zdeněk Kučera (ANO), tak i Kbel Pavel Žďárský (Kbely – Náš domov).

O problematické dopravě včetně parkování promluvil dříve i starosta Prahy 14 Radek Vondra (TOP 09). Hloubětín a Černý Most trpí přílivem vozidel, která do Prahy směřují z východu a severovýchodu Čech. „Celý problém pro nás není v dostavbě části okruhu mezi Cholupicemi a Běchovicemi, ale v tom, že neexistují hlavní tři okruhy. Jedná se o městský okruh, Pražský okruh a tzv. aglomerační okruh, který by Prahu objížděl zvenku.“

Zaparkovat nelze nikde v Praze

Co do problémů s parkováním, není v Praze městské části, která by jím v současné době netrpěla. Řada z nich proto plánuje nové parkoviště a nové parkovací domy. V Praze 9 vznikl jeden v blízkosti metra Prosek, v Praze 7 se má v příštím týdnu otevírat parkoviště v Jankovcově ulici, naproti autobusovému terminálu Černý Most se také počítá s výstavbou velkého parkovacího domu. Praha 10 je momentálně ve fázi plošného zřizování zón placeného stání.

„Ze studie staré tři roky vyplývá, že na našem území schází 3 500 míst k parkování. Je možné, že k dnešnímu datu to bude ještě více. Proto hodláme zažádat magistrát o možnosti navýšení kapacit stávajících parkovišť,“ sdělil Duška z Prahy 11. Podle něho by zavedení parkovacích zón na Jižním Městě měla být naopak až ta nejkrajnější varianta.

Fotogalerie
8 fotografií