Praha si posvítí na to, jakou formou se v centru metropole realizuje pouliční umění. Důvodem je hlavně to, že aktuální znění příslušné vyhlášky neřeší některé jevy, které se v hlavním městě začaly objevovat až po jejím uvedení do praxe.

„Současná vyhláška mluví spíše o hudebnících. Když vyhláška vznikala, na Staroměstském náměstí ještě pandy nebyly,“ uvedla pražská radní pro kulturu a památkovou péči Hana Třeštíková (Praha Sobě). Tímto výrokem naráží na lidi v obřích kostýmech pand či ledních medvědů, kteří v centru Prahy postávají a se kterými se fotí turisté.

„Vyhláška se bude muset zpřesnit tak, aby takové postávání bylo v rozporu s ní a městská policie to mohla řešit. Ke každé novelizaci vyhlášky se musí nejdříve vyjádřit městská část, která uvede, co je potřeba doplnit,“ vysvětlila Hana Třeštíková. Tyto podněty následně projednává magistrátní zastupitelstvo, na každý úkon je potřeba dodržet stanovené lhůty. „Doufám, že v řádech měsíců se nám změny podaří uvést do praxe,“ dodala radní.

Některé formy pouličního umění chce Praha omezit změnou vyhlášky.
Autor: Daniel Vitouš

Situaci kolem popisované formy pouličního umění kritizuje také starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (Praha 1 Sobě). „Na Staroměstském náměstí jsou nevkusné věci jako kostýmy velkých zvířat a podobně. Vydává se to za pouliční umění, což současná vyhláška umožňuje. Chceme ji zpřesnit tak, aby bylo umožněno provádět skutečné umění. Nikoliv to, že někdo dělá bublinky pro děti,“ řekl k tématu starosta.

„Vizuální smog“

Další obtíž v souvislosti s veřejným prostorem, který Praha v současnosti řeší, je takzvaný „vizuální smog“. Jde o přílišné užití reklam na fasádách domů či před nimi. Podle radní Hany Třeštíkové je v této problematice situace složitější. „Vždy záleží na tom, komu patří nemovitost a jaké je konkrétní místo, kde se reklama nachází. Je to individuální záležitost,“ uvedla radní.

Magistrát se bude ve spolupráci s Prahou 1 v této věci soustředit zejména na Královskou cestu, která vede od Prašné brány až k Pražskému hradu. „Chceme vytvořit pracovní skupinu, která celou cestu projde a konkrétně bude řešit jednotlivé případy, komu co patří, jaké na to má povolení a co se s tím dá dělat,“ vysvětlila Třeštíková, dle které budou v této věci důležitou roli hrát památkáři.

„Vzhledem k reklamám na obchodech hledáme právní nástroje na to, jak věc více regulovat, aby vzhled veřejného prostoru více odpovídal pražskému prostředí. Jak u nás na radnici říkáme, aby Praha vůbec pod tou vší reklamou byla vidět,“ sdělil starosta Prahy 1 Pavel Čižinský.

„Změny budou zřejmě pomalé a malé, ale doufejme, že jich časem bude hodně. Nebude to o tom, že se Pražané jednoho dne probudí a bude vše jinak, ale postupně boj s vizuálním smogem snad začneme vyhrávat. Cílem je, aby se jednou Pražané ohlédli zpětně a zjistili, že se město proměnilo,“ dodala Hana Třeštíková.

Fotogalerie
10 fotografií