Zaparkovat na území Prahy 7 při návratu z práce bývá mnohdy nad lidské síly. Obyvatelé krouží dlouhé desítky minut, než v lepším případě najdou volné místo k odstavení vozu. „Parkování rozšiřujeme všude tam, kde je to jen trochu možné, byť jde třeba jen o jednotky míst. Samozřejmě se tak nikdy neděje na úkor bezpečnosti. Praha 7 má úzké ulice, bohužel v tomto směru očekávat nějaké velké zlepšení je nerealistické. To ukázalo i otevření podzemních garáží na Letné. Stovky míst v podzemí víceméně situaci nijak znatelně nepomohly,“ řekl starosta městské části Jan Čižinský.

Nadále tak podle šéfa radnice zůstává v platnosti snaha domlouvat s investory možnosti dalšího parkování pro obyvatele. Lidé mohou v případě nouze vozidlo odstavit za 20 korun na noc u Výstaviště, stejná služba se plánuje po dokončení obchodního centra na Letné. „Je to jediná možnost, kterou je reálné pro obyvatele zařídit,“ uvedl starosta.

Sehnat bydlení je nadlidský čin

Nepříznivá je v Praze 7 situace také se sháněním nového bydlení. Radnice sice spravuje obecní byty, je jich však pouze 700, což činí asi 3,5 procenta ze všech ubytovacích prostorů na území městské části. „Naše bytová politika se víceméně soustředí na péči o seniory a obyvatele s dětmi, kteří se dostanou do potíží. V současnosti dokončujeme opravy zanedbaných bytů. V Dobrovského ulici budeme letos opravovat celý činžovní dům, kde vzniknou menší byty pro hasiče, učitele a lidi, kteří potřebují pomoc,“ sdělil k tématu Jan Čižinský.

Pomohou Bubny-Zátory?

V souvislosti s bydlením a parkováním v Praze 7 se nabízí, že by situaci mohl významně prospět vznik nové čtvrti Bubny-Zátory. Na tento obrovský projekt v současnosti vzniká studie, počítá se tu s propojením Veletržní a Dělnické ulice, které má nést název po siru Nicholasi Wintonovi.

„Až vznikne studie, bude možné rozhodovat o území, umísťovat stavby a dávat stavební povolení. Je však potřeba počítat s tím, že jde o centrální pražskou lokalitu. To znamená, že tam sice vznikne velký počet bytů – snažíme se, aby jejich počet byl maximální – ale co se týče dostupnosti bydlení, zvýší to nabídku zejména dražších bytů. Není možné, aby v centru města vznikaly levnější byty,“ vysvětlil k tématu starosta Prahy 7. Podle něj by Bubny-Zátory mohly začít vznikat během čtyř až pěti let.

„Praha jako město potřebuje mnohem vyšší nabídku levnějších bytů. Nabíráme proto na magistrátu zaměstnance, aby se zrychlil proces stavebního řízení,“ dodal směrem k bytové politice Jan Čižinský.

Bezdomovectví

Některé lokality Prahy 7 patří dlouhodobě mezi „tradiční místa“, kde se zdržují bezdomovci. Jde zejména o Vltavskou a holešovické vlakové nádraží. V tomto ohledu probíhají pravidelné schůzky zainteresovaných organizací, podle Jana Čižinského je však zapotřebí věc řešit „od hlavy“. „Trvalé zlepšení v této otázce nastane až ve chvíli, kdy Praha bude mít větší počet menších center. Tam bude možné s lidmi bez domova individuálně pracovat. Až poté je reálné dostat je zpět do běžného života,“ řekl starosta.

Tento vyzkoušený „recept na bezdomovectví“ Praha 7 konzultovala s odborníky z Londýna. Cílem je, aby bylo více lidí, kteří se z ulice dostanou, než těch, kteří na ní skončí. „To se bohužel neděje proto, že v centru, které se stará o 300 lidí, nemůžete poskytovat individuální péči, umožnit lidem například oddlužení,“ sdělil Jan Čižinský.

Problematika mostů

V současnosti je jasné, že Praha hodlá opravovat Libeňský most. Ve špatném stavu je však také Hlávkův most. Může tedy v případě neblahého vývoje událostí Praze 7 hrozit částečné odstřižení od zbytku města? „Naprosté paralýzy se neobávám. Je možné, že by se rekonstruoval Libeňský most a částečně i Hlávkův most, ale naštěstí Hlávkův most je tvořen dvěma mosty vedle sebe. Tam se proto neobávám, že by zkolabovaly dvě na sobě nezávislé mostní konstrukce naráz,“ uvedl starosta Prahy 7.

Dle Jana Čižinského obnova Libeňského i Hlávkova mostu bude určitě velkým zásahem, který dopravu ovlivní. Není však prý možné čekat na nový Rohanský most, který by během rekonstrukce dopravě výrazně ulevil. „Zanedlouho bude také končit jedna z fází přípravy lávky na Štvanici, kde se má začít s projektováním,“ přidal k problematice přemostění v této lokalitě Jan Čižinský.

Fotogalerie
9 fotografií