Pražský magistrát a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se shodují na tom, že v případě obou variant je přidání třetí koleje do této lokality zásadní i vzhledem k vybudování zastávky na Výtoni, která má pomoci k přestupu cestujícím na zbytek městské hromadné dopravy v Praze.

V případě, že by došlo ke stavbě zcela nového mostu, přišel Institut plánování a rozvoje s koncepční rozvahou, která navrhuje jeho vzhled. „Tato varianta probíhá s úctou ke starému mostu. Práce ukázala, že jde vytvořit moderní konstrukci, která si nehraje na napodobeninu, je na první pohled moderní technologií, ale odkazuje na původní konstrukci mostu a tím pádem zachovává hodnotu a ducha tohoto místa pro Pražany,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Pokud by se stávající konstrukce „pouze“ opravovala, vznikla by dodatečná dopravní stavba se třetí kolejí. Zmiňované práce budou v obou případech omezením pro vlakovou dopravu. „Už však pracujeme na tom, aby fungovaly náhradní cesty prostřednictvím tramvají a metra. Také stavba tramvajové trati na Václavském náměstí může v tomto směru pomoci,“ řekl Adam Scheinherr.

Video
délka: 02:08

Náměstek primátora Adam Scheinherr k železničnímu mostu mezi Výtoní a Smíchovem. Daniel Vitouš

Také ve spolupráci se švýcarským expertem Eugenem Brühwilerem, který je podle náměstka primátora možná největším expertem na nýtované konstrukce na světě, se nyní bude posuzovat, jestli železniční most je rekonstruovatelný, nebo ne. Jasněji by v tomto ohledu mělo být v dubnu. Zásadním rozhodnutím bude také posudek ministerstva kultury ve věci žádosti sejmutí památkové ochrany z tohoto mostu, kterou SŽDC podala.

Dle původních předpokladů chtěla SŽDC začít s pracemi na mostu v roce 2022. Podle vyjádření náměstka ředitele této organizace Mojmíra Nejezchleba je správa ochotná o změně svých plánů jednat, ale zároveň se chce vyhnout většímu zdržení. „Nechceme se vrátit úplně na začátek," uvedl náměstek.

O lávku nepřijdeme

Pokud by se stavěl zcela nový most, Pražané nepřijdou ani o lávku pro pěší. Ta by však v této variantě byla pouze jedna, byla by zhruba 4 metry široká a umístěna by byla uprostřed konstrukce. U nynější stavby už je jedna z lávek opravena a slouží lidem. „Pokud se SŽDC rozhodne pro rekonstrukci, opravíme i druhou lávku. Máme vybraného dodavatele i stavební povolení, čekáme tedy pouze na finální rozhodnutí,“ dodal náměstek primátora Adam Scheinherr.

„Město k záležitosti přistupuje aktivně. Mohli bychom se jen pasivně vyjadřovat a nechat SŽDC, aby plnila funkci investora, ale pro rozvoj města a plnění potřeb obyvatel Prahy je lepší přístup aktivní, kdy město přichází s vlastní alternativou, která je plnohodnotnou variantou k diskusi,“ sdělil k tématu pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Fotogalerie
13 fotografií