Projekt zastřešení Spořilovské spojky na jihu Prahy má za sebou úspěšně první fázi, v rámci které došlo ke studii. Tu vypracovala projektová společnost SATRA, která se v minulosti podílela například na budování tunelového komplexu Blanka. Studii obohatila architektonická společnost bývalého pražského primátora Jana Kasla.

„Svou misi splnili na 100 procent. Lidé se báli, že původní návrh bude moc krátký a neochrání tak veškeré území zasažené zplodinami a hlukem, ale architekti celou studii dokázali elegantně vyřešit včetně tramvaje. Udělali to opravdu skvěle,“ vysekl poklonu stávající variantě projektu starosta Prahy 4 Petr Štěpánek (Praha 4 Sobě).

Pražský magistrát schválil vypracování finálního projektu, zároveň došlo ze strany města k odpuštění studie EIA, která hodnotí dopady dopravních staveb na životní prostředí. Na toto rozhodnutí však bylo podáno odvolání, které v současnosti řeší ministerstvo životního prostředí. Podle tiskové mluvčí ministerstva Petry Roubíčkové je toto odvolací řízení potřeba vyřešit, jasněji má dle mluvčí být na začátku března. V krajním případě by celá věc mohla dojít až k soudu.

Miliardy korun

„Jako městská část bychom nikdy nemohli takový projekt sami udělat, bez spolupráce magistrátu by to nešlo. Stavba stojí několikanásobek našeho rozpočtu,“ uvedl šéf Prahy 4 Petr Štěpánek. Předpokládané náklady na celou stavbu činí 3,3 miliardy korun bez DPH.

Vizualizace zastřešení Spořilovské spojky
Vizualizace zastřešení Spořilovské spojky
Autor: JK ARCHITEKTI s.r.o.

Stávající projekt zastřešení Spořilovské spojky respektuje stopu původní silnice. Jak uvádí oficiální webová stránka, která se záměru věnuje, bez této skutečnosti by nebylo možné provádět stavební úpravy za provozu.

Výsledný vzhled významným způsobem změní vzhled celé lokality. Z dopravně zatížené tepny se stane prostranství se čtyřhektarovým parkem, pod kterým bude v tunelu jezdit doprava. Součástí bude i nová moderní a tichá tramvaj na Jižní Město. Na základě současného předpokladu by stavební povolení mohla stavba získat roku 2021. Zahájení realizace a práce na přeložkách inženýrských sítí pak potrvají do roku 2023, do roku 2024 by měl stát vlastní tunel. První auta by se sem měla podívat roku 2025. Další informace najdete na webu projektu.

Podívejte se na porovnání vizualizací s reálným stávajícím vzhledem:

Fotogalerie
18 fotografií