Vizualizace nového Vítězného náměstí ihned zaplavila internet a sociální sítě. Lidé reagovali velmi rozporuplně. Na jedné straně chválili zklidnění a využití prostoru, na té druhé ostře kritizovali nové dopravní řešení. Vítězné náměstí totiž není úplně náměstím a také není zcela dopravní křižovatkou.

Zvolen jednohlasně

Podle Marka Kopeće, vedoucího kanceláře projektů a soutěží z Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), se jednalo o jeden z největších projektů posledních let: „Zadání soutěže se připravovalo přibližně jeden rok. Samotnou porotu pak tvořilo třicet lidí a s dalšími dotčenými subjekty to bylo až čtyřicet lidí, co se podílelo. Bylo to nejvíc osob, co jsem u projektu zatím zažil. Téměř všichni vybrali tento vítězný návrh,“ prozradil Kopeć.

Nová zkratka

Pro vítězné architekty Pavla Hniličku a Evu Mackovou bylo jedním z nejdůležitějších cílů, aby se využila celá plocha „Kulaťáku”. V současné podobě je až 1,5 hektaru náměstí nepřístupných, což nová podoba mění. Otevírá totiž prostřední část, k níž povedou čtyři přechody. Díky tomu se podle architektů zkrátí i cesta přes náměstí a nebude se muset obcházet dokola, jak je tomu nyní.

Zeleň

„Prostory náměstí by měly zůstat prázdné a sloužit k různým způsobům využití, třeba k demonstracím, koncertům, trhům a podobně,“ jmenuje možnosti prázdného středu Pavel Hnilička. Zem zde bude pokrytá mlátem, jež se používá na náměstích v Paříži nebo na zámcích. Vozovku od klidových částí by oddělovaly stromy, které by byly vysázené i do dalších ulic, kde v současnosti nejsou: „Člověk by měl vidět skrz zeleň. Stromy by tak měly působit jako sloupy. Ve středu náměstí pak budou dřeviny, které přežijí velmi drsné podmínky, koruna bude propouštět světlo a budou velmi vhodné co do rozměrů pro městské prostředí,“ popisuje uvažovanou zeleň Hnilička.

Hluk

Hluku v klidových zónách se nebojí jak architekti, tak zástupci Prahy 6. Podle nich o tom svědčí obliba multifunkčního prostoru Šesťák, který leží jen několik metrů od frekventovaného kruhové objezdu, aniž by byl jakkoli odhlučněný. Nové prostory by před hlukem a smogem chránily stromy.

Doprava

Nejpalčivějším tématem, však zůstala doprava, kterou vnímají jako slabinu samotní tvůrci. Pro řešení sáhli k tzv. turbo-okružní křižovatce, která počítá se třemi pruhy. Do nich by se řidiči řadili podle toho, kam by směřovali: „Dopravní experti vyhodnotili jako největší problém to, že řidiči se budou muset naučit, jak správně používat turbo-okružní křižovatku,“ řekl Marek Kopeć.

Architekti předpokládají, že doprava bude díky novému řešení plynulejší a v budoucnosti by na ní mělo dokonce aut ubýt. Pomůže i prodloužení nájezdu a výjezdu v důsledku přesměrování tramvajové dopravy. Tvůrci si od toho slibují, že se tímto vyhnou možným zácpám a situace se zlepší.

Výstavba

V současnosti se podle Marka Kopeće řeší, kdo bude dále projekt financovat. Musí se totiž vytvořit podrobnější plán a poté projektová dokumentace: „Nechali jsme udělat velmi předběžný rozpočet, který je zhruba 500 milionů korun a realizace by mohla začít do čtyř let,“ vysvětluje Kopeć. Samotná výstavba by pak byla rozdělena do jednotlivých etap. Nejdříve by se prodloužil vestibul a vybudoval nový výstup z metra. Poté by se dělaly jednotlivé segmenty, které by se nakonec spojily.

Všechny prezentace s diskuzí můžete zhlédnout zde

Fotogalerie
10 fotografií