Ne každý však souhlasí s novou ranvejí v Praze. Proti výstavbě dráhy dlouhodobě protestují některé pražské městské části a organizace, které se obávají nepříznivých dopadů zamýšlené stavby na životní prostředí. Jejich kasační stížnost proti rozsudku Městského soudu v Praze však ve středu zamítl Nejvyšší správní soud (NSS). Žalobci se neúspěšně domáhali zrušení aktualizace Zásad územního rozvoje hl. m. Prahy, kterou se vymezila zamýšlená třetí vzletová a přistávací dráha na Letišti Václava Havla.

„Jelikož zatím není k dispozici písemné vyhotovení rozsudku, včetně odůvodnění, nemůžeme se k němu blíže vyjádřit. Obecně však můžeme uvést, že vítáme každé rozhodnutí, které umožňuje rozvoj infrastruktury letiště v souladu s politikou územního rozvoje státu,“ řekl ČTK mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.

Výrazné zlepšení

Výstavba paralelní dráhy je součástí dlouhodobých rozvojových plánů letiště, které chce vzhledem k zvyšujícím se počtům cestujících navýšit své provozní kapacity. Letiště počítá, že za letošní rok by mělo odbavit skoro 17 milionů pasažérů, což odpovídá i současným maximálním kapacitám.

Na Letišti Václava Havla by měla do roku 2022 vyrůst nová ranvej.
Autor: Blesk:Czech News Center, a.s./Martin Sekanina

Podle letiště bude více než tři kilometry dlouhá paralelní dráha primárně sloužit pro přistávání letadel. Kapacity pohybů letadel na letišti, tedy vzletů i přistání, by se díky ní měly zvýšit až na 72 pohybů za hodinu. „Pokud jde o letecké pohyby, a to zejména v provozních špičkách, již nyní se stává, že některým leteckým společnostem nemůžeme nabídnout pro ně ideální požadované časy přistání a vzletů,“ podotkl Pacvoň.

Zrušení nočního provozu?

Letiště v souvislosti s výstavbou ranveje počítá také s tím, že díky ní by mohl být zcela zastaven noční provoz od půlnoci do 5:29 hodin. Snížit by se měl provoz i po 22:00 a od 5:30 do 5:59. Aktuálně letiště dokončuje dokumentaci pro územní řízení. Již dříve se letišti podařilo získat prodloužení stanoviska EIA o dopadech na životní prostředí na dalších pět let.

Vedle paralelní dráhy připravuje vedení Letiště Václava Havla v Praze i další velké projekty, které by měly vyjít až na 27 miliard korun. K největším uvažovaným projektům patří rozšíření Terminálu 2, na kterém by měla vzniknout mimo jiné nová letadlová stání s nástupními mosty. Terminál dosud funguje pro lety do schengenských zemí, zatímco Terminál 1 je určen pro ostatní lety. Po rozšíření by měly být oba terminály rozděleny podle dopravců. 

Fotogalerie
7 fotografií