Praha 1 má od Technické správy komunikací (TSK), která kontrolu zón placeného stání provádí prostřednictvím firmy Eltodo, k dispozici výsledky kontrol za jednotlivé měsíce. Podle místostarosty městské části Richarda Bureše z těchto čísel vyplývá, že 40 procent aut stojí v historickém centru metropole nelegálně.

„Pokud budeme zaokrouhleně počítat, že v Praze 1 máme osm tisíc parkovacích míst, pak 40 procent nerespektujících znamená, že jde v průměru o 3200 nelegálně parkujících vozů každý den. To vychází na zhruba 90 tisíc přestupků za měsíc, ale nám jich za prvních devět měsíců letošního roku přišlo dohromady přes 30 tisíc,“ vysvětlil Richard Bureš, že čísla zcela nevycházejí. To znamená, že kontrola má někde potíže.

Podle místostarosty je technologie jako taková dobrá, bohužel ale nevyužívá všechny své možnosti. Například neupozorňuje obsluhu automatické kontroly na opakované hříšníky, kteří pravidla placeného parkování v Praze 1 porušují neustále. „Technologie umožňuje ještě další věci. Ten systém není špatný, ale není dotažený do konce,“ popsal Bureš. Mnoho podrobných informací vzhledem k parkování v centru hlavního města lze najít na stránkách projektu „CHYTRÁ JEDNIČKA“.

TSK problém eviduje

Dle informací tiskové mluvčí TSK Barbory Liškové je automatizovaná kontrola platnosti parkovacího oprávnění na zpoplatněných zónách jen technickým prostředkem, který poskytuje podklady pro další správní orgány. „Sama o sobě nemůže respektovanost přímo ovlivnit. Problému jsme si nicméně vědomi a na základě získaných dat a zkušeností spolupracujeme jednak na analýze lokalit, pro které je nízká respektovanost dlouhodobě charakteristická, jednak na přípravě podkladů pro případné upřesnění role městské policie v systému zón placeného stání,“ uvedla Barbora Lišková.

Kontrolní auto, které dodržování pravidel parkování v Praze řeší.
Kontrolní auto, které dodržování pravidel parkování v Praze řeší.
Autor: David Malík

V celé problematice má důležité slovo pražský magistrát. Ten se však v současnosti nachází v tranzitním období, nastupujícím náměstkem primátora v oblasti dopravy má být Adam Scheinherr (Praha Sobě). Dle nově podepsané koaliční smlouvy vládnoucí koalice v rámci dopravy slibuje rozšiřování parkovacích zón a vznik komise pro parkování, která bude vylepšení současné situace řešit. V plánu je také přepracování parkovací aplikace či zvýšení informovanosti obyvatel v celé této problematice.