Pro jednoho z dělníků, kteří u metra Bořislavka staví nový komplex, byla neděle 21. října pořádně smolná. Stačil nesprávný sklon stroje a provrtal se přímo do tubusu metra, čímž podle prvotních odhadů způsobil škodu deset milionů korun. Metro kvůli průsaku vody do prostoru kolejí nejezdilo dvě hodiny. Zda vrták poškodil také vozy metra, nebylo v tu chvíli jasné.

Starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09) se o deset dní později vypravil místo zkontrolovat. „Díra to byla solidní, to ano. Ale zkazky o tom, že vrták div že se nezakousl do projíždějící soupravy, jsou podle všech, se kterými jsme dnes v noci mluvili, dost mimo. A prý i kdyby náhodou došlo ke střetu (jakože dojít nemohlo, protože vrták, jakmile narazí na dutinu, automaticky vypne), tak by vlak ten vrták ulomil,“ uvedl po návštěvě tunelu.

Čtenář Blesk.cz však o dva dny později redakci upozornil na fotografie, které zřetelně zachycují poškozené vozy. Podle informací Blesku.cz mělo dojít ke kontaktu vozu a vrtáku, mluvčí pražského Dopravního podniku Aneta Řehková však nepotvrdila ani nevyloučila, jestli škodu napáchal vrták: „Potvrzuji poškození celkem šesti vozů metra ze dvou souprav,“ uvedla s tím, že vrták se po navrtání tunelu skutečně zastavil. Jen díky tomu se neprovrtal skrz vozy a nedošlo tak k přímému ohrožení zdraví cestujících. „U všech poškozených vozů došlo cizím předmětem zasahujícím do průjezdného průřezu k poškození střešních bočních krycích plechů kapes střešního náporového větrání,“ popsala mluvčí. Výše škody činí 167 tisíc korun.

Vrták zasáhl i projíždějící soupravu metra.
Autor: DPP

Vyjádření Dopravního podniku Koláře rozlítilo. Podle svých slov totiž o tom, že vrták poškodil také metro, neměl nejmenší tušení, neboť mu informace nikdo neposkytl. „Byl jsem informován, že soupravu poškodil padající beton. Což na fotkách opravdu nevypadá. Dopravní podnik mě tedy trochu uvedl v omyl,“ uvedl v rozhořčeném prohlášení a dodal, že ho DPP do tubusu také nejdříve odmítl pustit s tím, že se jedná o rutinní opravu. Reakci dopravního podniku Blesk.cz zjišťuje.

Chyběl tunel v plánech?

Starosta ve svém prvotním vyjádření také nastínil alarmující skutečnost, že projekt, podle kterého se na Bořislavce nyní staví, vznikl dávno před tunelem, a tudíž s ním vůbec nepočítal. Podle mluvčí celého projektu Bořislavka Office Office & Shopping centrum Dity Vašíčkové dostalo Centrum Bořislavka stavební povolení skutečně o necelé dva roky dříve, než začala stavba metra: „Stavební povolení na Centrum Bořislavka nabylo právní moci v červnu 2008, metro se začalo stavět v dubnu 2010, veřejnosti začalo sloužit v dubnu 2015. Tedy stavba metra musela akceptovat povolenou (i když zatím nerealizovanou) stavbu Centra Bořislavka,“ upozornila na časovou souslednost mluvčí.

Podle mluvčího Prahy 6 Ondřeje Šrámka se projekty metra a centra Bořislavka během let ještě měnily a zpřesňovaly: „Současný projekt Bořislavky je jiný než ten původně zahájený, stavbou sítí a přemístěním měnírny Dopravního podniku. K prováděcí projektové dokumentaci však již stavební úřad ani radnice přístup nemá,“ vysvětluje mluvčí.

O rozšíření stavebního povolení na nový projekt společnost žádala znovu v roce 2018. Zásadní slovo ve stavebním řízení měl pražský Dopravní podnik, který musí vydat schválení projektu. V lednu minulého roku se Dopravní podnik podle Řehkové k chystané stavbě vyjadřoval a stavebníkovi předal komentář k stavebnímu povolení. Jeho součástí byly „potvrzené hranice ochranného pásma metra, podzemní i nadzemní objekty stanice metra, traťové tunely metra včetně os kolejí a inženýrské sítě ve správě DPP“, jmenovala Řehková. Z toho vyplývá, že o hranicích tunelu metra musel developer vědět. „Protože stavba metra byla dokončena dříve, než byly zahájeny práce na zajištění stavební jámy Centra Bořislavka, byly tubusy již postaveného metra zakresleny i v dokumentaci pro změnu stavebního povolení, které bylo vydané v dubnu 2018,“ uvedla Vašíčková.

Fotogalerie
45 fotografií