I přes nelidská vedra se člověk musí po městě nějak pohybovat. Díky rozsáhlé tramvajové síti využívá mnoho Pražanů k dopravě po městě právě tramvaje. Že by se tam alespoň na chvíli skryli před vysokými teplotami, se říci nedá.

V moderních je „chladněji“

Při vysokých vedrech je obecně v tramvajích teplota okolo 30 °C. Kupodivu to podle našeho měření platí i v klimatizovaných tramvajích, kde je vpravdě ovzduší mnohem příjemnější, díky chladivému závanu větru. Subjektivně, ale nejspíš i objektivně lze říci, že v těchto tramvajích typu Škoda 15T4, kterých v Praze jezdí všehovšudy 109, se „nespálíte“. Naměřená teplota v nich za jízdy při přímém slunečním světle kolísala z 28 °C na 30 °C. Člověk ji ale díky klimatizaci skutečně nepociťoval.

„Klimatizací jsou vybaveny tramvajové vozy řady 15T z 2. série dodávek (od ev. č. 9326),“ vysvětlila pro Blesk.cz mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy Aneta Řehková. „Klimatizace pro cestující v tramvajích jsou v tramvajích 15T Alfa, k dnešnímu dni jich DPP provozuje již 109. Celkem bude klimatizacemi vybaveno do konce roku 2018 126 vozů typu 15T.“
A ještě jedno vodítko - na klimatizované vozy upozorní i speciální grafika v podobě sněhové vločky.
Autor: David Zima

Obdobné hodnoty teploty jsme naměřili v téměř totožném typu tramvaje – ovšem bez klimatizace. U Škody 15T se teplota pohybovala od 28 °C až ke 31 °C s ohledem na to, zda jela v zastínění zástavby či pod přímým slunečním světlem. Uvnitř ní se člověk cítí podobně jako venku – žádná klimatizace, žádný vánek, jen horko. Totožné lze říci i o typu Škoda 14T, kterých však po Praze jezdí o poznání méně.

Před vedrem není úniku

V dalších typech tramvají, které brázdí Prahu, je situace o něco málo „horší“. Nutno ale podotknout, že subjektivní vnímání teploty v tramvajích výrazně ovlivňují nejrůznější faktory – včetně toho, zda má či nemá otevřená okénka.

Například v novějších modelech tramvají typu Tatra, kterých je v Praze nejvíce, jsme teploty naměřili od 30 °C až přes 33 °C. V centru přitom většinou mají tu výhodu, že jezdí ve stinném zákrytu okolní zástavby, takže je dost možné, že teplota vzduchu v nich může pod přímým slunečním světlem sahat ještě výše při různých periferiích. „Nejhůře“ při měření dopadla „legendární“ tramvaj Tatra T3SU, která jezdí osamocená na lince č. 23. V jejím případě hodnoty šplhaly ke 35 °C. Na druhou stranu má tento typ tramvaje výhodu větších větracích posunovacích okének. Díky nim – byť nejsou z bezpečnostního hlediska oproti těm novějším „vyklápěcím“ nejvhodnější, se potom do tramvaje dostává skutečně čerstvý svěží závan. Ovšem jen když se tramvaj rozjede.

Úleva v metru? Ani náhodou

Kdo by doufal, že se přes léto alespoň částečně ochladí v metru – ten by doufal marně. I tam ve vestibulech i v soupravách momentálně převládají teploty balancující na hraně 30 °C. Když k tomu ale připočteme opět příhodný příval větru, když soupravy opouštějí nebo vjíždějí do stanic, určitého osvěžení se opravdu dočkáme.

Pec na čtyřech kolech

Hodně lidí v Praze dojíždí do svého zaměstnání auty. Ta mají zpravidla tu výhodu, že jsou klimatizovaná. Klimatizace v nich ovšem nejde neustále, takže když náhodou zaparkujete na sluníčku na pár minut, máte se nač těšit. Při venkovní teplotě 38 °C jsme uvnitř auta naměřili výheň sahající k 50 °C, a to jen během několika minut. Je zřejmé, že s přibývajícími minutami by teplota ještě narostla. A kterému dopravnímu prostředku dáváte přes léto přednost vy?

Fotogalerie
15 fotografií