Před sto lety se po Evropě necestovalo letadly na zahraniční jednání, jak je tomu zvykem dnes. Českoslovenští prezidenti, Masarykem počínaje, zpravidla využívali možnost jízdy vlakem. Činili tak ale i ti socialističtí, především na kratší vzdálenosti například do Německa.

Unikátní spojení dvou vlakových souprav, které ztělesňují jak první republiku, tak i socialistické Československo, si mohou od čtvrtečního dne prohlédnout i zájemci z řad veřejnosti. Tzv. Prezidentský vlak, který Národní technické muzeum (NTM) připravilo ve spolupráci s Českými drahami (ČD), totiž bude brázdit republiku od západu na východ až za hranice Slovenska. Spolu s ním se vypraví i vagon s putovní výstavou.

„Pamětník“ opět v provozu

Hlavní pozornost bezesporu budí první dva vagony za parní lokomotivou. Jedná se totiž o salónní vůz T. G. Masaryka, který k užívání obdržel v roce 1930, symbolicky v den svých 80. narozenin, a vůz Františka Ferdinanda d’Este z roku 1909, který byl ve 30. letech modernizován pro potřeby československých prezidentů.

Právě ten posloužil pro státní návštěvy hned po vyhlášení nezávislé republiky. „Prezident Masaryk jezdil za první republiky převážně po Evropě,“ uvedl pro Blesk.cz Michal Novotný, ředitel odboru Železničního muzea NTM. „Nejdále se dá říci, že s ním jel prezident Masaryk do Francie, a to hned po vzniku samostatné republiky. Odhadujeme, že nejvzdálenější destinací byla patrně francouzská Riviéra.“

Video
délka: 01:47.23

Takto vypadá Prezidentský vlak zvenku i zevnitř. David Zima

Prvorepublikové vozy mimo něj využíval i Edvard Beneš. „V květnu 1945 se jím vracel do Prahy s chotí,“ uvedl generální ředitel NTM Karel Ksandr. Dnes už se tolik nevyužívají, spíše výjimečně a symbolicky. Naposledy měl vůz dopravit rakouského prezidenta Heinze Fischera do Lán za prezidentem Zemanem.

Mašina s hvězdou na čele

Neméně zajímavými vagony celého vlaku jsou salónní vozy, které byly pro československé prezidenty vyrobeny v 60. letech. I na jejich interiéru je to znát. „Služební vozy vznikly v březnu v roce 1968, krátce po abdikaci Antonína Novotného,“ uvedl Novotný. Prvním prezidentem, který se v něm svezl, byl Ludvík Svoboda. Symbolicky ho „uzavírá” lokomotiva T478, která má na čele rudou komunistickou hvězdu.

Jedná se o vlak, která sestává z vozů prvorepublikových i socialistických prezidentů.
Jedná se o vlak, která sestává z vozů prvorepublikových i socialistických prezidentů.
Autor: David Zima

Služební vozy tehdy vznikly dva, a to konkrétně v NDR. Jeden vůz skončil v rámci federalizace státu v Čechách, druhý na Slovensku. Další dva vozy, které opět vznikly v NDR, užívali čs. prezidenti od 70. let,“ upřesnil Novotný. Socialistické vagony podle něho rovněž putovaly pouze po Evropě. Co se směrem na východ týče, za nejvzdálenější dosažený bod považuje Čiernou nad Tisou, která je na východu Slovenska.

Putovní výstava zavítá i na Slovensko

Součástí Prezidentského vlaku je putovní výstava, která má veřejnosti připomenout, že železnice hrála v historii Československé republiky více než významnou roli. K vidění tak budou nejen předměty spjaté s předními politickými činiteli, kteří komfortní vagony využívali, ale rovněž i běžné železničářské předměty z daných let.

Vlak ve čtvrtek opustil Prahu, aby se veřejnosti zpřístupnil 29. června v Brně. Souprava následně navštíví i Bratislavu, Košice, Zlín, Olomouc, Pardubice, Karlovy Vary, Chomutov nebo Plzeň. Po českých i slovenských kolejích bude jezdit až do 28. srpna, kdy zavítá zpět do Prahy na Masarykovo nádraží, kde bude veřejnosti přístupná až do 2. září.
Fotogalerie
62 fotografií