Železniční linka číslo S41 na trase Roztoky u Prahy – Praha-Libeň slouží jako lokální spoj, který má za úkol posilovat integrovanou dopravu v hlavním městě. V současnosti na této trati prakticky přestaly jezdit elektrické soupravy staršího typu, kterým se lidově říká „žabotlam“, „pantograf“ či „žabák“. Jde o půl století staré vlaky, které už sloužily pouze na zmiňované lince.

Provoz těchto jednotek bude ukončen v letošním roce s ohledem k jejich značnému morálnímu a fyzickému zestárnutí. V současné době je v provozu poslední jednotka, jejíž provoz bude ukončen s největší pravděpodobností v létě v horizontu týdnů až měsíců,“ uvedl tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Interiér starého žabotlamu.
Autor: České dráhy

Místo „žabáků“ tu nyní jezdí soupravy, které pohání dieselový motor. To kritizuje radnice Prahy 7, podle které není vzhledem ke kvalitě ovzduší vhodné, aby na elektrifikovaných tratích jezdily motorové vlaky. Vlak po cestě do Libně projíždí Podbabou, Stromovkou a Holešovicemi.

„Považujeme to za velmi nešťastné nejen s ohledem na zhoršení kvality ovzduší především v rekreační oblasti Stromovky, ale také kvůli cestujícím. Nové soupravy jsou bezbariérové pouze u části vstupů, čímž dochází ke zhoršení podmínek pro hůře pohyblivé osoby, rodiče s kočárky či cyklisty,“ řekl místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (SZ).

Interiér nových motoráků, které žabotlamy nahradily.
Autor: České dráhy

Podle Českých drah však nově nasazené vlaky zvyšují komfort pro všechny skupiny cestujících. „V současnosti jde o modernizované motorové jednotky řady 814.2 s novými motory, které splňují příslušné ekologické limity. Tyto jednotky představují pro osoby se sníženou schopností pohybu naopak podstatné zvýšení a zlepšení komfortu cestování,“ popsal Petr Šťáhlavský.

Dieselové motory jen dočasně

Náhrada starých vlaků za motoráky není trvalou změnou. „Cílovým řešením provozu na této lince je v případě uzavření dlouhodobé smlouvy na její provoz náhrada vlaků zcela novými moderními elektrickými bezbariérovými vlaky. Výběrové řízení na takové soupravy jsme již vyhlásili s tím, že půjde o rámcový kontrakt a jednotky budeme pak moci objednat hned, jak získáme dlouhodobý kontrakt na provoz příslušné linky. Investice do nových elektrických vlaků jsou vysoké, proto musí být zajištěna jejich návratnost v podobě dlouhodobého smluvního vztahu na zajištění jejich provozu,“ dodal mluvčí drah.

Fotogalerie
7 fotografií