Po desetiletích zvažovaných oprav a úprav by se Václavské náměstí mělo konečně dočkat rozsáhlé rekonstrukce. Bude opraveno podle projektu kanceláře Cigler-Marani Architects z roku 2005. Ten zahrnuje obnovu zeleně i rozšíření chodníků pro pěší. Drobné práce především ve spodní části náměstí začaly již loni. Oprava a úprava náměstí prozatím neřeší možné zavedení tramvají na náměstí, což je jedna z dlouhodobě přetřásaných otázek.

Oprava ovšem nezačne dříve než v roce 2020, dost možná až v roce 2021. Provedení oprav zdržuje zřízení nového kolektoru pod povrchem náměstí. „Bez těch inženýrských sítí a prací pod zemí se z logiky věci nemůže dělat na povrchu,” uvedl radní Jan Wolf (Trojkoalice). Cena oprav by se měla pohybovat v rozmezí 1,4 až 1,7 miliard Kč.

Součástí oprav bude nový kolektor i retenční nádrž

Nově zřízený kolektor pod Václavským náměstím sdruží vodovody, elektřinu, plyn i datové přenosy,” přibližuje radní pro oblast infrastruktury, technické vybavenosti a životního prostředí Jana Plamínková (STAN). „Mělký podpovrchový kolektor v sobě zahrne v podstatě veškeré sítě, vyjma kanalizace.”

Výhody nového kolektoru nejen pro obyvatele centra jsou nabíledni. „Jednak se tím uvolní prostor pro městskou zeleň,” uvádí radní, „díky čemuž se v centru ocitne například více stromů. Obyvatelům přitom odpadnou starosti například při poruchách vodovodů, protože v případě havárie budou opravné práce probíhat v podzemí a nebudou omezovat prostor na povrchu.” K městské zeleni se váže ještě plánované zřízení podzemní retenční nádrže ve střední části Václavského náměstí. „V ní se bude schraňovat dešťová voda, která by měla sloužit k údržbě o zeleň nejen ve veřejných prostranstvích centra Prahy.” Zřízení obojího by hlavní město mělo vyjít na 800 milionů korun.

Jak to vypadá v pražských kolektorech se můžete podívat na videu:

Video
Video se připravuje ...

Pražské kolektory Veselý Richard

Druhý kolektor bude sloužit jako spojka

Kromě kolektoru na Václavském náměstí již vzniká kolektor pod Hlávkovým mostem. Ten by měl fungovat jako spojka v kolektorové síti hlavního města, která dosud čítá neuvěřitelných 90 kilometrů podzemních tunelů. V současné době se předpokládá, že kompletní vypracování projektových prací zaberou nejméně 2 roky, než se záměr začne uskutečňovat. Cena za oba dva by měla přesahovat 1,2 miliardy korun.

Fotogalerie
14 fotografií