Po desetiletích zvažovaných oprav a úprav by se Václavské náměstí mělo konečně dočkat rozsáhlé rekonstrukce. Bude opraveno podle projektu kanceláře Cigler-Marani Architects z roku 2005. Ten zahrnuje obnovu zeleně i rozšíření chodníků pro pěší. Drobné práce především ve spodní části náměstí začaly již loni. Oprava a úprava náměstí prozatím neřeší možné zavedení tramvají na náměstí, což je jedna z dlouhodobě přetřásaných otázek.
Oprava ovšem nezačne dříve než v roce 2020, dost možná až v roce 2021. Provedení oprav zdržuje zřízení nového kolektoru pod povrchem náměstí. „Bez těch inženýrských sítí a prací pod zemí se z logiky věci nemůže dělat na povrchu,” uvedl radní Jan Wolf (Trojkoalice). Cena oprav by se měla pohybovat v rozmezí 1,4 až 1,7 miliard Kč.
Součástí oprav bude nový kolektor i retenční nádrž
„Nově zřízený kolektor pod Václavským náměstím sdruží vodovody, elektřinu, plyn i datové přenosy,” přibližuje radní pro oblast infrastruktury, technické vybavenosti a životního prostředí Jana Plamínková (STAN). „Mělký podpovrchový kolektor v sobě zahrne v podstatě veškeré sítě, vyjma kanalizace.”
Výhody nového kolektoru nejen pro obyvatele centra jsou nabíledni. „Jednak se tím uvolní prostor pro městskou zeleň,” uvádí radní, „díky čemuž se v centru ocitne například více stromů. Obyvatelům přitom odpadnou starosti například při poruchách vodovodů, protože v případě havárie budou opravné práce probíhat v podzemí a nebudou omezovat prostor na povrchu.” K městské zeleni se váže ještě plánované zřízení podzemní retenční nádrže ve střední části Václavského náměstí. „V ní se bude schraňovat dešťová voda, která by měla sloužit k údržbě o zeleň nejen ve veřejných prostranstvích centra Prahy.” Zřízení obojího by hlavní město mělo vyjít na 800 milionů korun.Jak to vypadá v pražských kolektorech se můžete podívat na videu:
Pražské kolektory Veselý Richard
Druhý kolektor bude sloužit jako spojka
Kromě kolektoru na Václavském náměstí již vzniká kolektor pod Hlávkovým mostem. Ten by měl fungovat jako spojka v kolektorové síti hlavního města, která dosud čítá neuvěřitelných 90 kilometrů podzemních tunelů. V současné době se předpokládá, že kompletní vypracování projektových prací zaberou nejméně 2 roky, než se záměr začne uskutečňovat. Cena za oba dva by měla přesahovat 1,2 miliardy korun.