Zavedená „Zóna 30“ v oblasti Prahy 7 – tedy ulice, ve kterých se smí jezdit maximální rychlostí 30 kilometrů za hodinu – zahrnuje prakticky celou obytnou oblast na Letné. Klidová zóna obepíná všechny hlavní dopravní tahy od Milady Horákové přes Korunovační, Veletržní nebo Dukelských hrdinů. Těch se rychlostní omezení netýká.
V průběhu jarního blokového čištění došlo na Letné k avizovaným úpravám parkovacích stání v oblasti některých zdejších křižovatek. Policisté radnici vytipovali místa, kde by bylo vhodné zakázat parkování přímo u zeber pro chodce.
Předcházejí tragédii
Starosta Prahy 7 Jan Čižinský uveřejnil, že stále dostává mnoho dotazů k tomu, proč se všechny tyto kroky dějí. „Policie na nás apelovala, abychom situaci řešili. Dala nám dokonce i seznam těch nejnebezpečnějších míst. Takový podnět jsme museli řešit. Co bychom dělali, kdyby na nějakém takto policií označeném přechodu došlo k tragédii? Něco takového si žádný starosta nemůže vzít na svědomí,“ uvedl Jan Čižinský.
Na kritiku v tom smyslu, že kvůli nově zavedeným změnám ubyla na Letné spousta parkovacích míst, zareagoval starosta uveřejněním mapy s výčtem všech nově zřízených a zrušených odstavných míst pro vozidla v této lokalitě. Výsledkem dvouletých úprav je, že z Letné zmizelo celkem 43 míst pro auta, dalších 80 jich ale v letech 2015 až 2017 vzniklo. Odstavné plochy je tedy více a v klidové „Zóně 30“ je navíc bezpečněji.
Někde se jen ukrajovalo
Trnem v oku pro část Letenských zůstává, že nově zavedená parkovací stání se dosud situovala zejména do východní části Letné v oblasti Veletržní a Bubenské ulice. V okolí Sparty se poslední dobou naopak spíš škrtalo, například na křižovatce ulic Jana Zajíce a Havanské zmizelo hned osm míst pro auta, další čtyři už nejsou v nedaleké Keramické ulici.
Podívejte se na situace v místech, kde došlo k úpravám parkování:
Naopak na Veletržní ulici a v její blízkosti vzniklo za poslední dva roky podle studie hned 24 nových míst pro auta. Dalších devět jich je na Strojnické a na opačném konci Letné v Bubenské ulici u Hlávkova mostu přibylo 32 míst pro parkování aut.
Navzdory všem úpravám dodnes ve čtvrti narazíte na křižovatky, kde se smí parkovat až u křižovatek a přechodů. Ve většině případů tu ale dopravu regulují semafory nebo vyvýšená silnice, která projíždějící auta donutí zpomalit.
„V Praze 7 se naštěstí dlouho nestala smrtelná nehoda dítěte, ale bohužel k usmrcení psa automobilem došlo v poslední době vícekrát. Abychom nemuseli rušit citelné množství parkovacích míst, rozhodli jsme se „Zónou 30“ snížit povolenou rychlost, zajistit tak vyšší bezpečnost a tímto způsobem většinu míst zachovat,“ shrnul k úpravám na Letné starosta Jan Čižinský.
Prohlédněte si, jak to vypadá s parkováním napříč Letnou: