Modernizovaná „té trojka“ sveze první cestující v řádu několika týdnů a bude jezdit ze strašnické vozovny na lince číslo 13. Vylepšení vyšlo Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) přes osm milionů korun. „Tramvaje T3 pomalu stárnou a končí jim technická životnost, díky úpravám vydrží jezdit ještě o několik let déle,“ řekl Blesku Milan Slunečko, který šéfuje tramvajovému úseku.

55 let v provozu

Červenobílé krasavice brázdí pražské ulice už od roku 1962. Za tu dobu prošly dvěma zásadními modernizacemi. „První proběhla již v 70. letech 20. století. Změna se vůbec nedotkla vnější podoby, měnila se jen elektrická výzbroj, aby vůz byl hospodárnější,“ uvedl pro Blesk.cz archivář DPP Robert Mara.

T3 v roce 1961, kdy ji teprve testovali. V roce 1962 už poprvé svezla cestující.
Autor: David Malík

„Druhá vlna modernizací začala od roku 2000, kdy vybrané T3 dostaly nejen novou elektrickou výzbroj, ale i nový interiér a informační systém. V roce 2007 vyjel první vůz s nízkopodlažní střední částí, který zpřístupnil ‚té trojku‘ i osobám se sníženou schopností pohybu,“ upřesnil archivář.

Takovou podobu dostala T3 po roce 2007, kdy vznikl nízkopodlažní typ.
Autor: David Malík

Zahrála si ve filmu

Legendární tramvaj si zahrála dokonce v několika filmech. Nejznámější je Dáma na kolejích v hlavní roli s Jiřinou Bohdalovou. DPP si tento snímek loni připomněl, když uběhlo přesně 50 let od jeho uvedení. „Šlo mimo jiné o připomenutí rychle mizejících tramvají T3, jež vozí Pražany už více než půl století a pro Prahu jsou podobným symbolem, jaké představují pro Londýn dvoupatrové autobusy,“ řekla mluvčí DPP Aneta Řehková.

Původní tramvaj z roku 1962

Tramvaje měly dělené čelní okno a sedadla krytá červenou koženkou, ve vozech tehdy ještě byli i průvodčí. Od roku 1964 se v tramvajích T3 objevily známé charakteristické červené a šedé laminátové sedačky či typické modré plechové prosvětlené čelní tabule s číslem linky.

Vylepšení v letech 2000 až 2010

V roce 2000 začal na starších vozech rozsáhlý modernizační program, T3 obdržela moderní tranzistorovou regulaci s možností vracení elektrické energie do sítě a inovovaný interiér i informační systém. V roce 2007 byl koncept modernizace (T3R.P) dále vylepšen částečně nízkopodlažním provedením pro snazší nástup maminkám s kočárky i vozíčkářům. Těchto vozů (typ T3R.PLF) jezdí v Praze nyní 33.

Nová T3 v roce 2017

Tramvaj je o 1,2 metru delší než původní T3 z roku 1962, je nízkopodlažní, kabina řidiče je klimatizovaná, na dveřích jsou signalizační LED lišty. „Jedná se o vůbec první tramvaj, která má signalizační led lišty nainstalované, slouží ke zvýšení bezpečnosti cestujících při výstupu a nástupu do vozu,“ uvedl Milan Slunečko, šéf správy vozidel tramvají pražského dopravního podniku.

Architekt Patrik Kotas o modernizaci:

V čem se modernizovaná tramvaj T3 liší od původní?

„Původní tramvaje T3 od Františka Kardause mají legendární design, proto jsem se snažil ponechat co možná nejvíc původních znaků. Má tedy pouze dva rozdíly, kterých si všimnete na první pohled. Na voze nenajdete z bezpečnostních důvodů černé spřáhlo, protože je zakryté, vpředu tramvaje je červenobílý klín, který u původních nebyl.“

Z jakého důvodu jste se vrátil k původním barvám?

„Navrhoval jsem i tramvaje typu 15T a řekl jsem si, že vedle tramvají nové generace by Praha měla existenci a vizuální styl T3 zachovat, protože k Praze patří a mělo by to tak zůstat. Barevnou kombinaci jsem zanechal i v interiéru.“

Jak se změní vnitřek tramvaje?

„Jiné budou například obklady stěn, přídržné tyče a také sedadla. Zůstanou v nich sice sedadla Fainsa, se kterými tyto vozy jezdily před rekonstrukcí, avšak místo látkou potahované vložky bude použita vložka plastová se střídající se červenou a šedou barvou, která je pro interiér T3 tak typická.“

Fotogalerie
33 fotografií