„Na silnici si můžete být jistí jen tak, jak vám to dovolí vaše pneumatika. Motor vás dá do pohybu, brzdy zpomalí váš vůz. Ale bez dobré pneumatiky se nerozjedete, nezastavíte a nezatočíte. Město je nástraha pro vaše pneumatiky. Asfalt střídají kostky, k tomu tramvajové koleje, občas kanál, výmoly a za deště hluboká kaluž vody nebo její souvislá vrstva, když vodu kanály nepoberou,“ nastínil možná úskalí Robert Vacek z Autoklubu České republiky.

Dopravní situace, během kterých vůz takzvaně ztratí adhezi neboli přilnavost, často vedou k dopravní nehodě. Ve městě, kdy se kolem pohybují chodci a spousta dalších aut, může být nekontrolovatelně rozjetý vůz reálně život ohrožující. Jsou to situace, které prověří také kvalitu vašich pneumatik.

Kontrolují lidé gumy?

Zrychlený životní styl ve velkých městech zapříčiňuje, že lidé nevěnují tolik času běžné kontrole svého vozu, ačkoliv by měl řidič vždy technický stav auta před vyjetím prověřit.

„Řidič ve městě je rád, že večer zaparkuje poblíž domu tak, aby neporušil zákon. Na občasnou kontrolu stavu vozu a zejména pneumatik si čas neudělá. Spoléhá na to, že třeba pneuservis ho při pravidelném přezouvání na zimní nebo letní gumy upozorní, že se chýlí čas koupit nové obutí. To už může být pozdě,“ upozornil Robert Vacek.

Hloubka dezénu pneumatiky je důležitá pro bezpečnou jízdu také ve městě po různorodém povrchu. Dochází k častým rozjezdům na semaforech, brzdí se v kolonách, je nutné vyhýbat se překážkám na vozovce, jezdit v prudkém dešti nebo zimní břečce. V těchto okamžicích jsou milimetry hloubky vzorku na pneumatikách vozu rozhodující.

Jak hloubku dezénu kontrolovat?

Letní pneumatiky mají mít podle zákona svůj vzorek hluboký minimálně 1,6 milimetru, zimní potom 4 milimetry. Existuje nějaký způsob, jak i laik dokáže jednoduchým pohledem na obutí svého vozu zjistit, jestli tuto hranici ještě splňuje?

„Ano. Ony milimetry jsou natolik důležité, že někteří přední výrobci moderních pneumatik mají v dezénu kontrolní body, podle kterých poznáte ojetí své gumy. Můžete tak během sekundy poznat, že pneumatika je na hranici svých dobrých vlastností a budete jezdit obezřetněji, nebo zjistíte, že pneumatika už musí být vyměněna,“ odpověděl na dotaz odborník Autoklubu ČR.

V dezénu drážky pneumatik naleznete malou plošku. V případě, že se už nachází v rovině se zbytkem dezénu gumy, zjistí řidič, jaká zbývá minimální hloubka. Aby nebylo nutné tento kontrolní bod zdlouhavě hledat, nalézá se na boku kvalitnějších pneumatik renomovaných společností malá značka. Nápis TWI ukazuje místo minimální hloubky dezénu dle zákona.

„Na tomto limitu už musíte pneumatiku vyměnit. Značka kapky vody na letní pneu a malá sněhová vločka na zimní pneu ukazují minimální limit, kdy pneumatiky ještě optimálně či dostatečně odvede vodu nebo sníh a vy bezpečně pokračujete v jízdě,“ vysvětlil Robert Vacek.

Hloubka dezénu pneumatiky rozhoduje o kvalitě jízdy. Renomovaní výrobci umísťují na gumy značky, podle kterých poznáte jejich ojetí.
Autor: Robert Vacek, Autoklub ČR

Přes všechny tyto ukazatele je dobré vědět, že ačkoliv má člověk obuté nové pneumatiky, je potřeba být během náhlých změn počasí vždy obezřetný. Odborník vyzdvihuje, že přizpůsobit svou jízdu aktuálnímu okolí je vždy nezbytné.

„Zejména v zaplněných městech tak předejdeme zbytečným starostem, které doprovázejí každou dopravní nehodu. I když je to jen promáčknuty blatník,“ dodal Robert Vacek.