Plán na pět nových tratí v Praze: Tramvaje by jely i kilometrovým tunelem
-
V metropoli by mohlo vzniknout pět nových tramvajových tratí. Mezi ně patří například trať do Suchdola, trať z Prahy 6 do Bohnic nebo prodloužení kolejí až do Štěrbohol. Zda k výstavbě některé z nich opravdu dojde a na kolik by vyšly, není jasné. Podívejte se, o kterých tratích Praha uvažuje.
- 1.
Propojení Prahy 6 a 8
Zřejmě největší zásah do městské infrastruktury by bylo tramvajové propojení Prahy 6 z oblasti Podbaby do Prahy 8. Ve špičce Císařského ostrova by vznikl nový most přes Vltavu pro tramvaje, pěší a cyklisty.
Na pravém břehu by trať vedla mezi servisním areálem zoo a školní zahradou České zemědělské univerzity, kde by vznikla zastávka Podhoří-zoologická zahrada. „Předpokládá se také možnost vazby zastávky a pěších tras na případný nový západní vstup do zoo,“ píše se v analýze, kterou zveřejnil Institut plánováná a rozveoje (IPR).
Nahoru do Bohnic by pak tramvaje jely 980 metrů dlouhým tunelem, který by ústil v Mazurské ulici, kde by byla zastávka před obchodním centrem. Vybudování trasy by výrazně zkrátilo cestování z Bohnic na Vítězné náměstí v Praze 6. Lidé by jeli 13 minut bez přestupu, zatímco nyní jim cesta trvá až 40 minut a musí několikrát přestoupit.
- 2.
Z Prahy 6 do Suchdola
Z Prahy 6 by mohla jet tramvaj rovněž do Suchdola. Trať by měřila asi 4,8 kilometru, vznikly by na ní tři tramvajové mosty o celkové délce 85 metrů a končila by v oblasti Výhledů. Z této tratě by odbočovala výše uvedená trasa do Bohnic. Problémem tohoto návrhu je podle IPRu neuzavřená otázka urbanistického začlenění trasy do území.
- 3.
Z Bohnic do Kobylis
Bohnice by mohly tramvaje propojit rovněž s Kobylisy, jezdily by ke stanici metra. Tam by se nová trasa napojila na současnou tramvajovou síť. V návrhu jsou vypracovány tři varianty. Z nich IPR společně s dalšími městskými organizacemi vybral vedení tratě z ulice Pod Sídlištěm do Klapkovy.
- 4.
Z Ústředních dílen DP do Štěrbohol
Další trasu navrhl institut do Štěrbohol k obchodnímu centru. Šlo by o prodloužení současné tratě, která končí v zastávce Ústřední dílny dopravního podniku.
Také tady má IPR dvě varianty. Z nich doporučil jižní, kdy by trať z Černokostelecké vedla mimo velkou křižovatku s Průmyslovou a ulicí Rádiovou by tramvaje vjely do Ústřední, přičemž tramvajová smyčka by byla za nákupním centrem. Trasa by měřila 1804 metrů a byly by na ní dva mosty.
- 5.
Z Malovanky na Strahov
Posledním návrhem je vybudovat odbočku z Malovanky na Strahov. Měřila by 1250 metrů a končila by u stadionu v navržené smyčce Stadion Strahov. „Na úrovni studie nejsou známa zásadní rizika, která by projekt v rámci další přípravy znemožnila,“ zmiňují se v analýze.
- 6.
Další tratě
V minulosti se mluvilo rovněž o prodloužení trati z Barrandova kolem Holyně do Slivence nebo o prodloužení z Divoké Šárky v Praze 6 do sídliště Dědina. Ani v jednom případě nebylo o stavbě zatím definitivně rozhodnuto. Měly by ale vyrůst do roku 2020.