Velké sčítání v téměř všech tramvajích po celé Praze rozjel dopravní podnik společně s Ropidem (Regionální organizátor pražské integrované dopravy) ve dnech od 8. – 10. listopadu. Největší nápor ale znamenal pro účastníky průzkumu středeční den. Volno ze školy dostali studenti dopravní školy v Plzeňské ulici a místo vyučování sčítali několik hodin cestující v tramvajích.

A práci neměli zdaleka jednoduchou. „Každý student dostane papír, kde píše, kolik cestujících je v soupravě po každé zastávce. Celkem se průzkumu účastní asi 600 studentů, kteří odslouží 1200 směn během středy a částečně i čtvrtka,“ říká pro Blesk.cz vedoucí Dopravně-provozní podpory DPP Václav Studnička.

Hodiny zapisování čísel

Každá ze směn vypadala následovně. Student byl přidělen do tramvaje, kde si lístkem označil nástup. Poté jej čekalo přibližně pět hodin, kdy počítal cestující, kteří se právě nacházeli v tramvaji. Zastávku po zastávce, spoj po spoji. Celkem připravili okolo 200 tisíc řádků dat, které následně Ropid zpracuje.

To ale bude trvat několik týdnů a až poté dojde k vyhodnocení, jestli tramvajová revoluce měla smysl. Studenti jezdili téměř všemi tramvajovými linkami od 6 do 23 hodin a podle jejich sčítání bude dopravní podnik určovat dopravu i na další roky. Podobné průzkumy se totiž dělají jednou za několik let.

„Znalost vytížení jednotlivých linek je klíčovým předpokladem pro plánování Pražské integrované dopravy. Na jejich základě dochází k projektování sítě MHD i k nasazování náhradní autobusové dopravy při výlukách tramvajových tratí,“ uvedl dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek.

Poslední rozsáhlý průzkum v tramvajích se uskutečnil v dubnu 2014. Ukázal, že v Praze se tramvajemi denně sveze přes milion cestujících. Nejvíce vytíženými linkami jsou číslo 22 a 9. V metru se průzkum uskutečnil loni 11. listopadu, kdy ve sledovaný den vstoupilo do prostoru metra skoro 1,3 milionu cestujících, kteří uskutečnili téměř 1,6 milionu jízd. 

Fotogalerie
14 fotografií