Redaktor Blesk.cz vyrazil na hlavní nádraží v Praze, aby zjistil, do jaké míry lidé v současnosti nebezpečného služebního přechodu přes koleje využívají. Jde o dlouhodobý jev, se kterým ale doposud nikdo nic neudělal.

A zjištění na místě bylo znepokojující. Za pouhých 20 minut sledování z posledního, tedy sedmého nástupiště, si cestu přes koleje zkrátilo 43 lidí. To jsou v průměru více než dva chodci za minutu.

Někteří z těchto lidí samozřejmě mohli být drážní pracovníci v civilním oblečení, většina z přistižených chodců tímto dojmem ale rozhodně nepůsobila. 

Lidé v Praze stále riskují, přecházejí koleje na hlavním nádraží.
Autor: Daniel Vitouš

Dotázaní „hříšníci“ se redaktorovi shodně svěřili, že přechodu využívají často a tato cesta jim jednoduše šetří čas. „Mám práci hned tady na Seifertce, nedovedu si představit, že bych to pořád obcházel kolem Bulhara,“ uvedl muž středního věku.

Chodím tudy na VŠE. Někdy tam přijíždím z druhé strany, tak vylézám na tramvaji, občas si to tu ale zkrátím,“ přiznává mladá bruneta.

Ti, kdo zakázaným územím chodí, opravdu ušetří spoustu minut času. Správně totiž musí člověk vyjít z nádražní haly, projít parkem a pak buď počkat na tramvaj směrem na zastávku Husinecká, nebo jít dále pěšky přes křižovatku U Bulhara.

Pokuta až deset tisíc

V okamžiku pozorování měli všichni chodci shodně štěstí, že na místě nestála policejní hlídka. V takovém okamžiku totiž strážci zákona lidi okamžitě zastavují a pokutují.

„Policisté z místního oddělení Wilsonovo nádraží provádí na hlavním vlakovém nádraží v Praze nepřetržitý dohled, v rámci kterého se mimo jiné zaměřují i právě na porušování zákazu přecházení kolejiště. Kromě toho také několikrát do měsíce společně s pracovníky Správy železniční dopravní cesty pořádají přímo akce zaměřené na chodce, kteří přecházejí v místech, kde je to zakázáno. Ze zkušeností se denně jedná o jednotlivce,“ řekla Blesk.cz policejní mluvčí Iveta Martínková.

Při poslední společné akci se Správou železniční dopravní cesty prý policisté řešili dvacet hříšníků.

„Zkracováním si cesty přes služební přechod na hlavním nádraží lidé porušují Zákon o drahách, a vystavují se tak pokutě do dvou tisíc korun na místě a ve správním řízení dokonce až do výše deseti tisíc korun,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiáš.

Půjde tudy někdy chodit?

Bude vůbec někdo tuto situaci řešit a vymyslí zde systém, díky kterému by tudy pěší chodili bezpečně? Okamžitě se nabízí prodloužení nádražního podchodu až za poslední koleje, za kterými by bylo možné bezpečně pokračovat jak na Žižkov, tak na Vinohrady.

Severní podchod, který plánuje SŽDC prodloužit.
Autor: Daniel Vitouš

Podle SŽDC se s touto variantou skutečně počítá, a to pro severní podchod, který je této oblasti nejblíže. Do budoucna zde plánují vyústění podchodu tak, aby se dalo pěšky vyrazit směrem na Seifertovu ulici v Praze 3, ale také na křížení ulic Španělská a Mánesova v Praze 2.

Správa železniční dopravní cesty má na celý tento projekt připravenou zakázku, která počítá také s rekonstrukcí eskalátorů na nástupištích číslo 5 až 7 a zastřešením nástupišť. „Předpokládané zahájení prodloužení podchodu je v roce 2018,“ sdělil redakci Blesk.cz Marek Illiáš.

Některý vlak ani neuslyšíte 

Podle dostupných informací tedy současná situace na hlavním nádraží v Praze potrvá ještě několik let. SŽDC ale varuje, že zkracování si cesty přes koleje je skutečně veliký hazard se životem.

„Osobní vlak, rozjetý na 80 kilometrů za hodinu, bude za použití všech dostupných brzdných prostředků a při ideálních adhezních podmínkách zastavovat přes tři sta metrů. Dnešní nové elektrické jednotky jsou natolik tiché, že je přecházející člověk může zaznamenat až na poslední chvíli,“ uvedl Illiáš.

V této situaci většina lidí zpanikaří a velmi často hrozí pád do kolejiště přímo pod kola rozjetého vlaku. „Každý by si tedy měl rozmyslet, zdali mu těch pár ušetřených minut stojí za ztrátu života či doživotní tělesné postižení,“ dodal mluvčí.

Podívejte se, jakým způsobem Pražané na nádraží hazardují:

Fotogalerie
22 fotografií