Spontánní akce dvou přátel, kteří se zajímají o architekturu. Tak vznikla petice za vyhlášení mezinárodní architektonické soutěže na projektovou dokumentaci metra D. Deset nových stanic metra (Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice, Depo Písnice)vyjde na 50 až 60 miliard. Původně mělo metro být hotové v roce 2022, stavbu ale blokují neúspěšné výkupy pozemků a tak se termín protáhne.
6 dní přes 6000 podpisů
„Elektronickou petici jsme založili s kamarádem před šesti dny, v sobotu 13. srpna. Podepsalo ji už přes šest tisíc lidí. Vůbec jsme to nečekali, že bude mít takový ohlas,“ prozradila Blesk.cz iniciátorka petice, bloggerka a absolventka stavební fakulty Českého vysokého učení technického Pavlína Krásná.
Pavlína Krásná ví, že elektronická petice nemá žádnou právní váhu, proto v nejbližších dnech plánuje vytvořit petici i v papírové podobě. „Elektronická petice byla takový pokus, chtěli jsme vědět, jaký bude mít ohlas. Nemá žádnou právní váhu a magistrát se jí nemusí zabývat. Pokud uděláme papírovou podobu a sesbíráme podpisy, vedení pražského magistrátu ji samozřejmě předáme. V tuhle chvíli je důležité, aby se o podobě nového metra mluvilo,“ řekla její iniciátorka.
35 let stejná firma
Design metra už neuvěřitelných 35 let navrhuje jedna firma - Metroprojekt Praha, píše se ve skupině »Metro D jinak a lépe« na sociálních sítích, kterou Pavlína Krásná s kamarádem založili. „Nechceme, aby se opakovaly ty samé chyby jako u metra A. Áčko určitě není na světové úrovni a Praha si to nezaslouží. Podívejte se na původní stanice metra A, jak jsou vydařené. Magistrát a Metroprojekt spolu dlouhodobě spolupracují a nenechají si do toho kecat, a to my chceme změnit,“ dodala Pavlína Krásná, kterou podporují i významný čeští architekti jako Adam Gebrian, velký kritik nových stanic metra A, i Česká komora architektů.
„Domníváme se, že nedávná realizace nových stanic metra A, jež vznikly bez architektonické soutěže a které sklidily četnou kritiku jak u odborníků, tak veřejnosti, jsou dostatečnou ukázkou toho, jak nemá takto významná veřejná investice vznikat. Komora apeluje na dodržení základních požadavků, jež mají být v případě zadávání veřejných zakázek ve stavebnictví naprostým standardem: transparentnost celého procesu, výběr zhotovitele stavby na základě kvality nikoliv ceny, na nezávislé posouzení více návrhů odbornou porotou,“ popsala tisková mluvčí Komory Zuzana Hošková v tiskové prohlášení.
Co na petici říkají zástupci pražského magistrátu?
Petr Dolínek (ČSSD), radní pro dopravu a náměstek primátorky na dotaz, »Co říká na petici?«, napsal: „Osobně by se mi velmi líbilo, kdybychom mohli vyhlásit architektonickou soutěž na podobu jednotlivých stanic. Vnímám potřebu toto téma řešit. I naším cílem je, aby stanice splňovaly požadavky moderní architektury. Rád bych proto k tématu uspořádal diskusní panely, kde budou moci architektonické špičky diskutovat s projektanty a zhotovitelem nad vizuální stránkou jednotlivých stanic.“
„Zároveň ale zdůrazňuji, že veškeré architektonické a výtvarné úpravy nesmí stavbu zdržet, zasahovat do platných povolení ani představovat významnou dodatečnou finanční zátěž pro město. Pro mě, a myslím, že i pro Pražany, je nedůležitější, aby linka D byla co nejdříve funkční a zároveň co nejméně zatížila rozpočet města i Dopravního podniku,“ uvedl dále pro Blesk.cz radní pro dopravu a náměstek pražské primátorky Petr Dolínek.
Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice), náměstkyně primátorky:
„První věcí je, že metro D je extrémně a finančně důležitá stavba, která se dlouho opakovat nebude, přičemž se odhadované náklady vyšplhaly na 50 až 60 miliard korun. Existují nějaké časové souvislosti, kdy může být relevantní obava z toho, že architektonická soutěž zbrzdí nebo zpozdí výstavbu, neexistuje však žádný závazný harmonogram. Příprava se potýká s problémem a počítá se s prodlevou v řádu minimálně let. Prodlevu bychom měli využít k vyhlášení architektonické soutěže,“ řekla Blesku Petra Kolínská.
„Zasedám v Dozorčí radě Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) a nejvážnější je, že DPP vynaložil už přes miliardu korun na přípravu a zaplatil již Metroprojektu za přípravu dokumentace pro stavební rozhodnutí, navíc je vázán smlouvami. Je tudíž otázka, na kolik je správné vynakládat prostředky na architektonickou soutěž, a jak by výstavbu zpozdila,“ řekla Kolínská. „Myslím si ale, že je to stavba hodna architektonické soutěže a shodli jsme se s radním Petrem Dolínkem, že je určitě nutná architektonická soutěž na vzhled stanice metra Náměstí Míru a stanici Náměstí bratří synků,“ dodala Kolínská.