Pražský magistrát v červenci na 18 měsíců přerušil stavební řízení týkající se stavby metra D do Písnice. Důvodem jsou právě váznoucí výkupy pozemků potřebných pro stavbu.
„Považuji za úspěch už jen to, že jsme o stavební povolení požádali,“ řekl náměstek Dolínek. „Příprava stavby postupuje sice pomalu, ale postupuje,“ doplnil.
K vyvlastňování pozemků chce Praha přistoupit jen v krajním případě. Šlo by prý o krátkodobá vyvlastnění po dobu stavby. „Je to tvrdé a v Česku ne příliš oblíbené, ale pokud nám nic jiného nezbude, touto cestou se vydáme,“ řekl Dolínek.
Problém je prý s výkupem pozemků kolem Písnice a Thomayerovy nemocnice, které vlastní sedm majitelů. Nedávno sesazený ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš loni řekl, že výkupy jsou „jednou z Achillových pat“ stavby metra D.
Před rokem odhadoval, že město všechny potřebné pozemky získá do letošního září. Pro vybudování metra D je nutný výkup asi 800 pozemků. Město jich podle Dolínka zatím získalo desítky.
Opozice: ČSSD si na metru D dělala kampaň a teď...
Postup koalice kritizuje opozice. „Dvou až tříleté zpoždění není možné považovat za úspěch. Zdá se, že s tímto týmem koaličních odborníků nebude metro D nikdy,“ reagoval zastupitel Jiří Nouza (TOP 09).
S kritikou se připojila i ODS, podle které není možné termín zahájení provozu v roce 2022 stihnout.
„V roce 2014 si ČSSD udělala z dostavby metra D jedno z hlavních témat. Dokonce v rámci kampaně postavili makety budoucích zastávek a slibovali otevření co nejdříve. Ale zůstalo jen u slibů,“ řekl předseda pražské ODS Filip Humplík.
Déčko vyjde odhadem na 50 miliard
Trasa metra D povede z Náměstí Míru do Písnice. Jako první se začne stavět část z Pankráce do stanice Depo Písnice, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na Náměstí Míru. Dohromady jde o deset nových stanic.
Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Projektanti předběžně odhadují náklady na zhruba 50 miliard korun. Nové trasa metra A do Motola, kterou otevřeli loni, stála zhruba 20 miliard korun.