O elektrobus bez řidiče má zájem Praha 4. Radnice se proto od září zapojí do celoevropského projektu jeho vývoje. Nový elektrobus by měl být využíván při provozu na veřejných komunikacích.

Praha by se tak mohla stát jedním z osmi míst, kde by elektrobus ve zkušebním provozu testovali.

„V praxi to znamená, že oficiálně požádáme 45 členů projektového týmu CityMobil, který autonomní elektrobus vyvíjí již osm let, aby nás přizval do fáze CityMobil3. Praha 4 se potom bude moci podílet na vývoji zcela nového městského dopravního prostředku,“ uvedl předseda výboru energetické úspory Prahy 4 Ivo Vaněk (STAN – Tučňák).

Stovky čidel k orientaci na silnici

Vůz má na sobě stovky čidel, která sledují jeho okolí a kterými je pak řízen, a to prostřednictvím GPS. Vůz tak jede podle předem naplánované trasy. Na samotnou jízdu přesto dohlíží dispečer, který v případě potřeby vůz zastaví. „Za dosavadních osm let provozu se nestala jediná nehoda,“ řekl Vaněk, který jej ve Španělsku vyzkoušel.

Kde přesně by mohl elektrobus v Praze jezdit, zatím není jasné. Vaněk prý v současné době jedná mimo jiné také s policií. „Potíž je, že česká legislativa totiž nic podobného nezná,“ doplnil.

Od nového dopravního prostředku si radnice slibuje zvýšení bezpečnosti, efektivity a flexibility veřejné dopravy. „První jízda elektrobusu bez řidiče v Praze se dá očekávat v příštím roce,“ uvedl Vaněk. Elektrobusy v minulosti v Praze několikrát testoval dopravní podnik. Vždy se ale jednalo o dopravní prostředky s řidičem.

V Praze nedávno testovali nejdelší dvoučlánkový autobus v Evropě. Na jeho jízdu na letiště se podívejte v pořadu Selfie z Prahy:

Video
Video se připravuje ...

Našli jsme v Praze hmyzí hotel! A jak Češi lhali o plavbě na Titaniku. Matěj Smlsal, Matěj Šrám, David Vaníček