DPMO už předběžně oznámil chystanou veřejnou soutěž na nové tramvaje i elektrobus. Devět nízkopodlažních tramvají chce firma koupit do roku 2018. Hodnotu zakázky vedení DPMO odhadlo na 198 milionů korun. DPMO zároveň zveřejnil záměr vypsat tendr i na nízkopodlažní elektrobus, který má stát zhruba 14 milionů korun.

DPMO v závěru loňského roku oznámil, že v následujících třech letech chce nakoupit také 26 nízkopodlažních autobusů za bezmála 150 milionů korun. Výběrové řízení na jejich dodavatele hodlá vyhlásit letos.

Chystaný nákup elektrobusu je novinkou, jelikož dopravní podnik zatím používá pouze autobusy s dieselovými motory. Ředitel DPMO Vladimír Menšík loni na podzim ČTK řekl, že podnik výhledově uvažuje o pořízení prvního elektrobusu, který by jezdil přes areál fakultní nemocnice. "Pokud bychom chtěli využít ještě dalšího plánovacího období z hlediska evropských projektů, tak bychom to museli realizovat do roku 2022," uvedl.

Výraznějšímu nasazení elektrobusů v městské dopravě zatím brání poměrně malá kapacita elektrobaterií, kvůli níž mají tyto vozy v městském provozu na jedno nabití dojezd zhruba 110 až 160 kilometrů, zatímco dopravní podniky by jej podle Menšíka potřebovaly zvýšit na 300 až 350 kilometrů.

DPMO modernizuje autobusy i tramvaje. Například v roce 2013 hlavně kvůli zprovoznění nové trati na sídliště Nové Sady pořídil 18 nových či modernizovaných tramvají za 370 milionů korun. Jejich nákup byl ze 75 procent financován dotací z Regionálního operačního programu Střední Morava.

Předloni DPMO provozoval 72 tramvají a 78 autobusů. Tramvaje ve stotisícové Olomouci v roce 2013 přepravily 25,568 milionu cestujících a autobusy 26,625 milionu lidí. Zatímco cestujících, které v roce 2014 v Olomouci přepravily tramvaje, přibylo, u autobusů byla situace opačná.