"Z pohledu naší výroby je to (elektrobusy) malá část, ale máme více jak pět let zkušeností s výrobou a provozem. Díky podporám z dotací předpokládáme další rozvoj na českém trhu," uvedl Lipavský.

První prototyp osmimetrového vozidla podnik vyrobil v roce 2009. Elektrobusy firma postupně dodala například dopravním podnikům v Praze, Ostravě a Hradci Králové. Další vozy si koupili zákazníci v Německu, Švýcarsku a dopravní podnik v Košicích, který provozuje pět elektrobusů a dalších devět vozidel si objednal.

Ministerstvo pro místní rozvoj chce podpořit nákup bezemisních a nízkoemisních vozidel částkou 1,3 miliardy korun. Dopravci, obce a kraje mohou podávat žádosti do července. Elektrobus SOR proto aktuálně testuje v Chrudimi společnost Arriva Východní Čechy, zástupci firmy dnes v Chrudimi autobus na elektřinu představili novinářům.

Městská hromadná doprava funguje v Chrudimi od roku 1961. Současný dopravce provozuje ve městě šest dieselových autobusů. Smlouva s městem mu končí na konci letošního roku a čekají jej jednání s radnicí o další podobě fungování MHD.

"V elektromobilitě je budoucnost, nebál bych se osadit celé město elektrobusy. Uvidíme, jaký bude mezi městy o nízkoemisní a bezemisní vozidla zájem," řekl ČTK výkonný ředitel firmy Jindřich Poláček. Dopravce musí mít s městem dlouhodobější smlouvu, aby mohl o dotace požádat, dodal.

Elektrobusy jsou dražší než dieselové. Osmimetrový autobus s akumulátorem stojí zhruba devět milionů korun, naftové vozidlo o stejné délce přibližně čtyři miliony korun. Dopravce však ušetří na provozu, kdy kilometr jízdy u elektrobusu stojí přibližně tři koruny, u dieselového autobusu asi 12 korun, řekl Lipavský.