Nevídaný úspěch sklidil vzdušný kolos Antonov An-225 od českých i zahraničních obdivovatelů letectví. Jeho přistání v úterý dopoledne sledovali lidé na internetu nebo i přímo u plotu letiště v Praze. Až do dlouhé noci se fanoušci předháněli, kdo má vlastně lepší fotografie. Někteří jej nazývali drobkem, jiní zlatíčkem nebo jednoduše „baby“. Ve středu ovšem přibere více než 120 tun, které váží náklad, pro který se do České republiky vydal. 

Mrija, jak se letadlu přezdívá, v překladu sen, odletí už ve čtvrtek v šest hodin ráno s ohromným generátorem na palubě do slunné Austrálie, přesněji do Perthu. Náklad se vydal na cestu již v úterý ve 22 hodin z Plzně a na letiště se dostal kolem třetí hodiny ráno ve středu.

Generátor udělá z cvalíka těžkého obra

Král letectví poveze generátor z plzeňské firmy Brush-Sem pro hliníkárnu v západní Austrálii. Obvykle se vozí tyto stroje po moři, tentokrát však zákazník potřebuje dodávku co nejdříve, a proto zvolil leteckou dopravu, která je sice dražší, ale rychlejší. Cestu logisticky zajišťuje společnost DB Schenker.

Antonov pro takový náklad bude muset využít všech svých skrytých vlastností. Pro naložení generátoru je vybaven odklopnými vraty, jež tvoří celou příď. Navíc se jeho obě přední podvozkové nohy sklopí, přičemž trup letadla bude v zásadě na zemi.

Podívejte se na záběry z přistání:

Video
Video se připravuje ...

V Praze přistál obří letoun Antonov. Aktu.cz

Cesta za „všechny“ peníze

Taková cesta samozřejmě není zadarmo a hliníkárna v Austrálii si pěkně připlatí. Přesnou částku je těžké odhadovat, ale vodítkem může být podobná cesta z Dánska do Kazachstánu z roku 2004. Ta vyšla zákazníka na více než 226 tisíc euro, tedy více než 6 milionů korun.

Antonov An-225 Mrija sám o sobě váží 250 tun a stejně těžký náklad je také schopen přepravit. Maximální vzletová hmotnost činí 640 tun. Letadlo pohání šest motorů Progress, nejvyšší rychlostí může letět až 850 kilometrů za hodinu. Dolet plně naloženého letadla je 4500 kilometrů, bez nákladu až 7000 km. Na cestě do Austrálie jej tak kvůli doplnění paliva čekají tři zastávky, v Perthu tak přistane až po třech dnech.

Mrija poprvé vzlétla v roce 1988, vývoj letadla odvozeného od menšího An-124, který i tak patří k největším letadlům světa, trval pouze 3,5 roku. Hlavním důvodem k jeho sestrojení bylo, aby „převezl“ raketoplán Buran do Francie, kde se v roce 1989 stal senzací pařížského leteckého salonu.

Generátor z Plzně, který Antonov převeze do Austrálie.
Autor: ČTK

V Praze byl naposledy k vidění v roce 2006, ovšem minulý rok se v Česku ukázal celkem třikrát kvůli převezení nákladu zbraní do Afriky. Zatím není jisté, kdy se znovu v Česku objeví, nicméně slávu má jistě zaručenou. Blesk.cz vám přinese záběry z bezprostřední blízkosti letadla při jeho středeční prohlídce přímo na Letišti Václava Havla v Praze. 

Fotogalerie
18 fotografií