Všichni fanoušci letectví si mohou užít jedinečnou podívanou na letišti v Praze. V úterý v 11 hodin zde přistane největší letadlo světa Antonov An-225. Naposledy se v Česku ukázal na Letišti Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově na Novojičínsku, kde přistál 26. ledna 2015. Do Mošnova přiletěl hned třikrát pro náklad obrněné techniky, který česká zbrojovka posílá do Afriky.

Antonov An-225 Mrija (ukrajinsky sen) existuje na celém světě jediný. Předtím byl na letišti v Praze naposledy v roce 2006. 

Po dobu letošní návštěvy v Praze by měla být Mrija zaparkována v oblasti cargo terminálů na pojížděcí dráze Zulu. Letoun přiletí prázdný z Kyjeva a po naložení generátoru se vydá do australského Perthu již ve čtvrtek v 6 hodin ráno.

Sovětští technici Antonov An-225 původně vyrobili pro přepravu ruského raketoplánu Buran a součástí jeho nosné rakety Eněrgija. Poprvé stroj vzlétl 21. prosince 1988.
Autor: ČTK

Jediný na světě

Letoun Antonov An-225 Mrija provozuje ukrajinská společnost Antonov Airlines ve spolupráci s Avioncharter company. Letadlo je dlouhé 84 metrů, jeho křídla mají rozpětí 88,4 metru. Prázdný letoun váží 175 tun, jeho maximální vzletová hmotnost, tedy váha včetně nákladu a paliva, činí 600 tun. Se stopadesátitunovým nákladem může letadlo doletět 7000 kilometrů.

Technici v tehdejším Sovětském svazu letadlo původně vyrobili pro přepravu raketoplánu Buran a součástí jeho nosné rakety Eněrgija. Poprvé stroj vzlétl 21. prosince 1988. Počátkem 90. let ale program letů ruských raketoplánů skončil a letoun byl odstaven. Znovu vzlétl až v roce 2001, poté co prošel rozsáhlou modernizací. Od té doby slouží ke komerční přepravě velkých nákladů.

Přepraví na trupu i raketoplán

V roce 1985 se začal Antonov navrhovat jako letadlo, které mělo být schopné přenést sovětský raketoplán Buran. Z jeho návrhů vznikl právě Antonov. Na letadle je 6 motorů a 32 pneumatik. Během prvního měsíce, kdy Antonov vzlétl, pokořil celkem 109 světových rekordů. Na palubě může nést až 1500 osob.

Pro srovnání, obrovský letoun Airbus A380 může mít po úpravách na palubě maximálně 855 osob. Maximální vzletová nosnost je 600 tun a první komerční let se konal v lednu 2002, kdy na trase ze Stuttgartu do Ománu vezl náklad 216 000 připravených jídel pro americké vojáky. Náklad měl 188 tun.

Fotogalerie
9 fotografií