Obě letadla mají hned několik „nej“. Obě jsou v něčem největší. Antonov měří na délku 84 metrů, a je tak nejdelším letounem světa. Airbus A380 má sice „jen“ 73 metrů, ale je nejdelším osobním letadlem na světě.

Co se týče rozpětí křídel, vítězí Antonov s 88 metry. Airbus ale se svými 80 metry zaostává jen o trochu. Naopak v kategorii výšky vítězí – měří 24 metrů, zatímco Antonov 18 metrů.

Antonov je unikátní v tom, že existuje jen jediný exemplář na světě. Druhý totiž konstruktéři nedokončili. Naopak airbusů se nachází po celém světě téměř 200.

Video
délka: 01:37

Titán dorazil do Česka. V Praze přistál Antonov An-225. Petr Soukup

Airbus přilétá do Prahy každý den – a to ve 13.30 z Dubaje. Tam se vrací před 16. hodinou.

Návštěva Antonova je ale unikátní. Dorazil, aby odvezl 117 tun těžký elektrický generátor, který vyrobili v Plzni. Objednal si ho výrobce hliníku z Austrálie.

Odletět má během čtvrtka. Nakládka je technicky složitá a zřejmě by se ji nepodařilo dokončit včas. Obří nákladní letoun totiž kvůli přílišnému hluku nesmí startovat v noci.

Náklad vyrazil z Plzně večer

Těžký transport se 120tunovým turbogenerátorem vyrazil v úterý po 22. hodině na zhruba pětihodinovou cestu z plzeňské firmy Brush SEM.

„Generátor už byl naložen v úterý mezi 09:00 a 12:00, ale na transport máme povolení od policie i od ředitelství dálnic až po 22:00, kdy je na dálnici D5 menší provoz. Doprovází ho policie a naše auto s majákem. Policie na obtížných úsecích odkloní či zastaví dopravu,“ uvedl Martin Bacílek z přepravní firmy DB Schenker. V nákladním autě jsou dva řidiči. Turbogenerátor by měl dorazit do Prahy ve středu kolem 03:00.

Generátor z Plzně, který Antonov převeze do Austrálie.
Generátor z Plzně, který Antonov převeze do Austrálie.
Autor: ČTK

Podle Bacílka vozí DB Schenker ještě rozměrnější náklady, jako jsou lodě nebo turbíny. „I Brush vyrábí větší generátory, tento je ale hodně těžký. Zajímavostí je, že putuje až do Austrálie a že šlo o expresní výrobu a také o přepravu,“ uvedl Bacílek.

Generátor je dlouhý 8,8 metru, široký přes 3,5 metru a na výšku měří téměř 3,2 metru. „Aby ho bylo možné v letounu bezpečně uchytit, bylo nutné po dohodě s leteckou společností na něj navařit 36 fixačních bodů,“ řekl manažer DB Schenker Pavel Trnka.

Generátor z Plzně, který Antonov převeze do Austrálie.
Generátor z Plzně, který Antonov převeze do Austrálie.
Autor: ČTK

Do letadla ho naloží dva jeřáby. S pomocí speciální 40 metrů dlouhé rampy pak bude stroj posouván dovnitř letadla. Antonov musí na cestě do Perthu třikrát doplňovat palivo, protože naložený letoun uletí maximálně 4000 kilometrů. Plánována jsou mezipřistání v Turkmenistánu, Indii a Indonésii.

Podívejte se na fotografie Antonova i Airbusu:

Fotogalerie
23 fotografií