Do tunelu Blanka zatím stále nesmí řidiči. Vjezdu aut brání poničené části kabelů, které se nacházejí ve speciálních chráničkách. Původní verze o zaplavení vedení vodou má teď alternativu.
„V souladu s Průběžnou informací č. 1 znalce Miloše Schlittera znalci pojišťovny také uvádějí jako jednu z možných příčin poškození kabelů zásadité prostředí v chodníkových chráničích,“ napsal v dopise pro MF DNES generální ředitel ČKD Robert Wolf.

Ve vodě se našel hydroxid draselný a sodný
Rozbory vody v několika vzorcích ukázaly vyšší pH. „De facto pH 12 odpovídá čistému louhu. Takové prostředí velmi negativně reaguje s plastem pláště kabelu, dochází k jeho korozi, a tím pádem se v plášti vytvořily nepatrné díry,“ řekl znalec Miloš Schlitter.
Problém mohl vzniknout vylouhováním hydroxidu draselného a sodného ve vodě. Přidávají se do betonu, kvůli rychlejšímu tuhnutí a kvůli lepším finálním vlastnostem. Podle dohody zúčastněných firem – ČKD DIZ, Metrostavu a Inženýringu dopravních staveb (IDS) jako správce stavby – nejprve proběhne výměna kabelů a pak začne spor o peníze.
Podle MF DNES už městu dorazily faktury za více než 600 milionů korun. Magistrát je ale poslal zpět.
Termín zkušebního provozu Blanky od 15. září by přesto podle města neměl být ohrožen. Šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského silničního okruhu, vyjde na 37 miliard korun. Řidičům měl podle původních plánů začít sloužit už v roce 2011.