Zkušební provoz nové části „zeleného“ metra A byl naplánován na 15:00, předtím se však soupravou projela primátorka Prahy Adriana Krnáčová (za ANO), které při otevírání asistovali premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a vedení dopravního podniku.

Sobotka při otevření slíbil, že stát pomůže hlavnímu městu se zlepšováním dopravní infrastruktury, včetně výstavby dalších stanic metra, a s využíváním prostředků z Evropské unie. „Na další výstavbu pražského metra by měl přispět státní rozpočet,“ uvedl Sobotka. Primátorka tento velikonoční slib premiéra ocenila. „Děkuji ve jménu Prahy a věřte mi, že se na vás velice brzy obrátíme,“ řekla.

Stavba nové části metra začala v roce 2009 a vyšla na zhruba 20 miliard korun. V novém úseku metra vznikly čtyři zastávky – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.

Od úterý se lidé musí připravit na změny v jízdních řádech autobusů a tramvají navazujících na prodloužení metra. Podobně jako u některých málo vytížených stanic na lince metra C však budou soupravy i v prodlouženém úseku metra A jezdit v omezeném režimu. V některé časy tak pojede jen polovina souprav.

Video
Video se připravuje ...

Otevíračka prodlouženého metra A v Praze Petr Soukup,Pavel Schuster

Se zprovozněním zhruba šestikilometrového úseku metra sice nemělo vedení města takové potíže jako se zhruba stejně dlouhým silničním tunelem Blanka, přesto má i tato stavba svá úskalí. Problémy jsou s čerpáním přibližně sedmimiliardové evropské dotace. Kromě kontroly ministerstva financí se stavbou zabývá i Nejvyšší kontrolní úřad a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Město navíc oproti původním slibům nepostavilo u nových stanic ani jediné záchytné parkoviště. Hlavně Praha 6 přitom upozorňuje, že kapacity jsou nedostatečné.

Terčem kritiky je však např. stanice Nádraží Veleslavín kvůli chybějícím eskalátorům z vestibulu na povrch. Cestující mířící na letiště, musí tahat kufry po schodech, případně jim s nimi pomůže portýr.

Nové stanice metra A se od sebe vizuálně odlišují, aby cestující na první pohled poznali, kde se nacházejí. Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny mají na obložení stěn nástupišť různé odstíny červené barvy.

Stanici Bořislavka navrhl architekt Miroslav Mroczek, nástupiště má tmavě červenou barvu, Nádraží Veleslavín od architektky Hany Vermachové je vyvedeno v červenooranžové barvě a Petřiny navržené Jiřím Pešatou pak v červenohnědé. Stanice Petřiny, která je z nových stanic umístěna nejhlouběji, je odlišná vysokou klenbou a betonovým monolitem s nápisem Petřiny. Uprostřed nástupiště je dozorčí stanice z luxfer s kulatým okénkem.

Na první pohled od ostatních odlišná je stanice Nemocnice Motol od architekta Pavla Sýse, která leží téměř na povrchu. Její nástupiště má prosklenou střechu a vchází se do něj přímo z ulice. Vestibul slouží zároveň jako podchod do motolské nemocnice.

Fotogalerie
22 fotografií