Jako první na okruh vyrazily dvě formule, jedna se spalovacím motorem a druhá s elektrickým. Mezitím, co u elektrické verze stačí stisknout pár tlačítek a zkontrolovat, jestli vše běží jak má, u formule se spalovacím motorem, je start přeci jen o něco složitější. Motor se chytá až na třetí pokus a než vstoupí do ostrého provozu, musí jej řidič nejprve patřičně zahřát. Za několik minut ale bylo vše připravené a piloti šlápli na plyn.

Studenti se vývoji formule věnují ve svém vlastním volném čase. Na starosti přitom mají vše od vývoje, přes testování až po shánění sponzorů. Své o tom ví i kapitán týmu EForce Tomáš Krejčí: „Věci, které jsem měl stihnout za rok, jsem stihl za dva, ale i tak je to fantastická zkušenost. Náš tým je plný skvělých lidí, vidět se s nimi každý den a být součástí toho kolektivu je výjimečná zkušenost, která nenaskytne každému. Jsem za to moc vděčný.”

V rámci mezinárodní soutěže Formula student ČVUT doposud reprezentovaly dva týmy, jeden se věnoval vývoji formule se spalovacím motorem, druhý vývoji elektroformule. Pořadatelé soutěže však postupně ruší kategorie určené pro spalovací motory, a proto členové týmu k příležitosti závodního dne slavnostně oznámili, že své týmy sloučí do jednoho. V dalších letech na závody vyrazí pod názvem eForce Prague Formula. Čeští studenti se přitom v soutěži Student formula řadí mezi světovou špičku, z minulých let si odvezli hned dvakrát první místo.

Práce na výrobě vozu zabere celý rok. „Vývoj začíná v září, kdy probíhá zhodnocení našich rozhodnutí z předchozí sezóny a zároveň nabíráme do týmu nové členy. Dále přemýšlíme nad novým konceptem a začínáme vyvíjet. Vývoj trvá zhruba do prosince a pak se začíná s výrobou. Ta by měla končit ideálně v květnu, abychom v červnu měli čas na zkouškové a testování vozu. Závody pak probíhají během prázdnin napříč celou Evropou, Amerikou a Asií,“ řekl kapitán týmu Eforce Tomáš Krejčí.

Z nuly na sto za 2,5 vteřiny

Nejnovějším vozem z dílny studentů ČVUT je formule FSE.12. Kvůli pravidlům nastaveným soutěží její výkon nesmí být větší než 80kW, její maximální rychlost je kolem 130 km/h. Díky nízké váze se na stokilometrovou rychlost dostane za 2,5 sekundy. Přelomová je ale především technologie pro autonomní řízení, formule může být ovládána jak na dálku, tak i pilotem. 

Video
Video se připravuje ...

Technická ulice v Dejvicích se v úterý proměnila na závodní okruh. Studenti ČVUT zde předvedli formule ze své vlastní dílny Blesk

Fotogalerie
16 fotografií