Kurátorka výstavy Martina Sikorová oslovila umělce různého věku i profesionálních zkušeností ve sklářství, sochařství, malířství, architektuře, šperkařství nebo fotografii. Vznikly tak práce od Zdeňka Lhotského, Martina Janeckého, ale i fotografa Tona Stana, šperkaře Jiřího Beldy, módní návrhářky Natálie Dufkové či malíře Antonína Střížka. Dalšími autory vystavených objektů jsou Federiko Díaz, Petr Písařík, Alžběta Jungrová, Zdeněk Fránek, Epos 257, Vladimir 518, Michal Škapa či Michal Cimala. Záměrem bylo prezentovat co nejpestřejší mozaiku přístupů k tématu.
Umělecká díla
Urny se totiž sice tradičně používají k uložení popela zesnulého, mohou však sloužit také jako umělecké předměty, které uchovávají vzpomínku na blízkého. Do skleněných plastik je možné ukládat nejen popel zesnulých, ale také například jejich dopisy, šperky anebo jiné předměty, na něž se vážou vzpomínky. Podle tvůrců mohou objekty s pozůstalým cestovat, stěhovat se jako jakési mobilní hrobky či pietní oltáříčky. Skleněnou plastiku je možné zvolit nejen tak, aby odpovídala zálibám či charakteristice zesnulého, může si ji podle tvůrců člověk pořídit i sám pro sebe, což odpovídá tradici plánování vlastního pohřbu zakotvenému v mnoha kulturách.
„Při výběru autorů jsem postupovala krok za krokem; kolekce se tak dotvářela, doplňovala, seskupovala a gradovala. Za východisko realizace byla zvolena skleněná materie a unikátní technologie tavení skla do formy, jejíž tradici založilo světoznámé umělecké duo – Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová. Jsme svědky příběhu, jak se tradiční tavená plastika v dialogu s kovem, minerály a šperkařskými technikami stává novým artefaktem a nabývá dalších významů,“ uvedla říká Martina Sikorová.
Díla vznikala v českých sklářských studiích, jako jsou Studio Lhotský, studio tavené plastiky v Železném Brodě s nejdelší tradicí, Janecký studio Praha nebo šperkařská firma Belda .Vlastníci sklářských studií nejenom poskytli sklářské hutě, ale jako činní umělci i pedagogové se sami stali tvůrci řady vystavených artefaktů.
Výstava 21 uměleckých skleněných děl s názvem Skleněná duše - Pietas - návrat funerální plastiky představuje první výsledky projektu, který iniciovala společnost Glaz Bridge. Ta chce upozornit na skutečnost, že stejně jako se v současnosti ustupuje od pohřebních rituálů, upadá i funerální umění, které po druhé světové válce téměř zmizelo. Proto na výstavě představuje svůj první projekt, kolekci pohřebních uren, jejichž výchozí materií je sklo, které dosud stálo stranou zájmu tvůrců funerální plastiky.