Rok se s rokem sešel a do Prahy znovu dorazil festival Czech Design Week 2022. Devátý ročník se pořádá v Praze 1 v Galerii Mánes. Jedná se o přehlídku designu, která představuje autory nezávislé scény. Představí nejzajímavější tvorbu českých i zahraničních tvůrců s důrazem na opravdovost a osobitý přístup. Festival si klade za cíl vytvořit platformu, která umožní propojit odbornou i laickou veřejnost s vybranými umělci. Letošním ročníkem provede mobilní aplikace Czech Design Week.

Rozlehlé prostory

Festival přenese dizajnovou tvorbu ze studií a ateliérů i do ulic. Prostřednictvím venkovních výstav chce zaujmout širokou veřejnost. Festival se bude konat na ploše o rozloze 2 tisíce metrů čtverečních. Organizátoři očekávají okolo 8 tisíc návštěvníků. Tento rok vystoupí celkem 100 umělců, včetně profesionálních designérů, studií nebo značek a také nadaných studentů uměleckých škol, kterým se snaží dát festival prostor k proslavení se. 

„Letošní ročník se liší užším výběrem vystavujících a také spoluprácemi s dalšími akcemi, jako je módní přehlídka We're Next, která proběhne o týden později, nebo bratislavská platforma Virvar, která zastupuje různé české a slovenské umělce, designéry a módní návrháře,“ sděluje Blesku jeden z organizátorů Jakub Dulínek. Mezi vystavujícími nebudou chybět ani jména jako streetwear návrhář Jan Černý, nebo Štefan Sekáč, známý pro své dizajnové vázy.

Více skla

S ohledem na růst cen energií se organizátoři rozhodli poskytnout ve větší míře prostor sklářům. „Letos jsme také pozvali více sklářských designérů, jelikož české sklářství je jedno z odvětví, které je nejvíce zasažené současnou energetickou krizí, na což chceme upozornit i v rámci doprovodného programu,“ konstatuje Jakub Dulínek. Stolní sklo či vázy představuje například sklářská značka Klimchi a talentovaný designér František Jungvirt, který působí jako její kreativní ředitel.

„Specializujeme se na výrobu ručního skla. Všechny produkty jsou z ručně foukaného skla, které vyrábíme v Kamenickém Šenově ve sklárně Jílek. Naše sklo je specifické tím, že není hladké. Zahrnuje vrypy nebo kresby ve skle,“ popisuje František Jungvirt. Za jedinečností výrobků stojí originální výrobní proces.

Produkt se nevkládá pouze do dřevěné formy, která mu vštípí tvar, ale také do kovové formy s kresbou obsahující například linky nebo mřížku, která se obtiskne do tuhnoucího skla. „Tento rok jsme vyvinuli spoustu nových produktů. Značka se někam posouvá. Navazujeme na tradici optických dekorů, kterou přenášíme do současnosti,“ dodává. Příští týden vystavují i v Paříži.

Ručně vyráběná móda

Další designérkou z akce Czech Design Week je Linda Retterová se svým ručně malovaným a šitým oblečením. „Vystavuji své autorské oblečení. Vyberu látku, kterou sama potisknu nebo pomaluji za užití různých technik, a pak z látek šiji oblečení,“ popisuje Linda. Každý kus oblečení vyjde pouze v pár kusech, každý produkt je originál. Takto vystavuje a nabízí mikiny, trička, ponožky, ledvinky a dokonce ručně háčkované čepice. „Háčkování je pro mě taková meditace po večerech. Teď jsem nakoupila velmi hezké materiály z mohéru (textilní vlákno, pozn. red.), se kterými se příjemně pracuje a vyrábí,“ usmívá se Linda.

Velký večer

V rámci akce se v pátek 2. 9. 2022 okolo 21. hodiny vnější stěny budovy Mánesa ještě ozvláštní videomappingem s názvem Expoform připraveným studenty plzeňské Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara. Náklady i s nájmem odhadují organizátoři v rámci statisíců. Počítají, že by celý festival mohl vyjít na jeden milion korun.  

Video
Video se připravuje ...

Czech Design Week 2022. Jan Dařílek

Fotogalerie
35 fotografií