Výstavní projekt ALTER EGO, který byl uveden 21.10.2021 v pražské Galerii NoD, je novým počinem umělce známého pod pseudonymem Epos 257. Výstavní projekt zpracoval společně s hercem Mirkem Čáslavkou a fotografem Janem Lesákem. Epos 257 se profiluje jako umělec, který svými výstavními projekty často reflektuje citlivá společenská témata. Jeho práce se vyvinula z pouliční graffity scény a zájem o společenské dění za hranou všední každodennosti ho provází dodnes.
Záhadný deník
Při zkoumání vyloučených pražských lokalit, které Epos 257 prováděl kolem roku 2017, se mu stala neuvěřitelná věc. „Procházel jsem jednou opuštěnou kolonií, když jsem narazil na brašnu se zápisníkem. Vypadala, jako kdyby tam ležela hodně dlouho, byla hrozně zaprášená. Když jsem tašku otevřel, byl v něm malý zápisník. Začal jsem v něm listovat, přečetl pár vět a přeběhl mi mráz po zádech. Měl jsem pocit, že někdo píše o mně,“ vypravuje Blesku Epos 257.
V tu dobu však připravoval jinou výstavu na téma bezdomovectví. „Ten zápisník mě tak zasáhl, že jsem ho asi na 4 měsíce schoval do šuplíku a věnoval se jen přípravě výstavy. Když vše proběhlo, k zápisníku jsem se vrátil. Po podrobnějším zkoumání se mi podařilo zjistit, komu věci patří, byl to sám Mirek Čáslavka, hlavní hrdina kultovního filmu Mandragora, který výrazně ovlivnil moje dospívání,“ pokračuje v příběhu Epos 257.
Jak říká sám umělec, okamžitě mu bylo jasné, že musí tento osud přetvořit v umělecký výstup. „Zkontaktoval jsem Mirka prostřednictvím Facebooku, ten byl v tu dobu už v Americe, nicméně mi potvrdil, že v době, kdy jsem jeho věci našel, byl v Praze. Jak se věci dostaly zrovna do kolonie, nevěděl, později mi v nadsázce říkal, že je tam nechal schválně.“
Osudová propojení
Epos 257 byl s Čáslavkou v čím dál tím častějším kontaktu. „Začali jsme si hodně povídat, ptal jsem mě i na můj nickname, co znamenají ty číslice. Já jsem je zvolil schválně, pod číslem 257 je paragraf zaměřený na poškozování cizí věci, z čímž jsem jako writter měl od mládí bohaté zkušenosti. Mirek se mi následně svěřil, že 257 je poslední trojčíslí jeho rodného čísla, toho, které má každý člověk unikátní,“ poodkrývá další střípky příběhu Epos 257.
Výstava odkazuje na film Mandragora
Čáslavka po natáčení Mandragory sám mapoval odvrácenou stranu ulice devadesátých let. Své záběry poslal i Eposovi 257, který z nich připravil zmiňovanou výstavu s názvem Alter Ego. V Galerii NoD je až do 21. listopadu k vidění videoinstalace sestříhaných Čáslavkových záběrů, které tak volně navazují na Mandragoru. Čáslavka i dříve uvažoval, že by na Mandragoru sám volně navázal, k tomu nakonec nedošlo. I když…
„Sám vnímám tuto instalaci jako pouhý začátek naší spolupráce, rád bych s Mirkem právě pokračování Mandragory natočil,“ uzavírá Epos 257.