Božská komedie, tak zní název nejslavnějšího díla významného renesančního spisovatele Dante Alighieriho (†56). Zároveň jde o název dosud největší výstavy mladé talentované umělkyně ze Šumperka. Ne náhodou. Inspirací pro sérii jejích 20 obrazů,které jsou na výstavě k vidění, se stalo právě toto skvostné dílo italské renesanční literatury.

Peklo, ráj a očistec

„Stejně jako kniha, i výstava je rozdělena na tři části – tedy peklo, ráj a očistec. Každá část má poněkud odlišný vizuální jazyk,“ přibližuje kurátor výstavy Radek Wohlmuth. Velkoplošné obrazy, ze kterých místy prýští optimistické barvy, místy naopak stroze černé, šedavé a bílé, vyplňují celkem tři prostorné místnosti galerie. Zpravidla vznikaly kombinovanou technikou.

„Radka Bodzewicz se ve svých obrazech nezřídka uchyluje k propojování principů malby, grafiky, kresby a plastické modelace. Průběžně pracuje s překrýváním obrazu, osovými přetisky, malebnými zásahy štětcem, ale také sypaným hliněným pigmentem, jímž vytváří a vymezuje základní kompoziční pole svých obrazů,“ myslí si kurátor.
Mapa Božské komedie.
Mapa Božské komedie.
Autor: David Zima

Co konkrétně je tedy k vidění? Originálně zpracované a interpretované výjevy z Dantovy Božské komedie. Jeden obraz je vypodobněn jako mapa pekla v podobě trychtýře, do kterého spadají hříšníci, zatímco opodál stojící hora, po které se snaží šplhat provinilci, představuje očistec. Na dalším obrazu je k vidění „ramenatý“ strom s dlaněmi, který se nerozpakuje rozhřešit hříšníky a umlčet. V rozpitých scenériích evokujících podsvětí lze rozeznat oběti spadlé do propasti, zatímco jiný obraz dává na odiv malířčiny představy nevinného ráje.

Prodloužená realita

Jako by nestačily umné tahy štětcem a fantazie autorky. Výstava nabízí další příklady její zručnosti. Na české poměry jde o unikátní počin,“ prozradil Wohlmuth. „Do obrazů jsou včleněny prvky virtuální reality, kterou si lze spustit prostřednictvím mobilní aplikace Artivive na tabletech či mobilních telefonech,“ hovoří o technice, jíž se říká prodloužená realita nebo také malba na druhou. Bodzewicz při tom v zásadě propojuje atributy klasické malby s těmi nejmodernějšími technologiemi.

V zásadě jde o to, že pakliže se spuštěnou aplikací namíříte na obraz, načtou se specifické vlastnoručně vytvořené animace, které jej oživí. Nikoliv jen děním, ale i doprovodnými zvuky či hudbou. „Když tedy vidíte takto obraz, kde je namalovaná voda, nejen že je na displeji možné pozorovat její tok, ale i jej poslouchat,“ uvádí kurátor. V České republice je tato technika ojedinělá.

Jak taková zvláštnůstka funguje, se můžete přesvědčit ve videu:

Video
délka: 02:08.32

Výstava Radky Blazewicz v Bold Gallery v pražských Holešovicích hýří barevnou nápaditostí. Na jejích obrazech se zrcadlí výjevy z Božské komedie Danta Alighieriho. David Zima

Mnohé přitom překvapí, že nejde o nic, co by bylo vytvořené na počítači. Radka Bodzewicz totiž onu „virtuální“ část vytvářela přímo ve virtuální realitě – s brýlemi a speciálními prostředky, které ji umožňovaly převést její umělecké záměry do virtuálního prostoru. „Při pohledu prostřednictvím aplikace vznikají dva samostatné obrazy, které se interaktivně propojí v pohyblivý atmosferický prostor, který je za běžných okolností zdánlivě skrytý za malovaným povrchem plátna,“ uzavírá Wohlmuth.

Kde: U Měšťanského pivovaru 6, Holešovice, Praha 7.
Kdy: Do 4. července, otevřeno úterý až pátek 14 – 18 hodin, sobota 11 – 18 hodin.
Vstupné: Zdarma.

Fotogalerie
18 fotografií