Téměř 50 uměleckých děl, mezi kterými mají četná zastoupení především malby a asambláže (obraz s prostorovou dimenzí – pozn. redakce), ale také i sochy z průmyslového šrotu, je od počátku března k vidění na Sazdovově výstavě nazvané Křehké bytosti. Jak už název vypovídá, středobodem výstavy jsou zejména lidé. „Křehkými jsme všichni. Bez ohledu na to, jak je kdo hodný nebo zlý, své křehké duše se nezbaví,“ vysvětluje umělec.

Výlet do minulosti

Nejvíce motivů se zaobírá nejintimnějšími mezilidskými vztahy - zamilovaností a láskou. Sazdovův výtvarný styl je univerzální a tudíž jej nelze snadno zobecnit. Tím spíše, že se jedná o současného malíře, který se nijak netají oblibou starých mistrů z přelomu 19. a 20. století. Jeden obraz inklinuje k impresionismu, jiný k ke kubismu, další zavání expresionismem. „Osobně se snažím zachytit nejromantičtější nuance lásky v kubistickém a expresionistickém způsobu malby,“ říká k tomu umělec.

Ten na řadě svých obrazů vystihuje zejména individuální krásy obnaženého ženského těla. „Z pravěku se nám dochovaly primitivní obrázky zvířat a první ženský akt v podobě Věstonické Venuše,“ vysvětluje Sazdov. „Ženský akt je odedávna vnímaný jako symbol krásy ve všech parametrech umění. Bez nahých ženských těl by romantická témata v obrazech neměla rozměr,“ vysvětluje, že láska a nahota v romantických tématech nemají jeden bez druhého kýžený efekt.

Mimo obrazy, na nichž ženy, které Sazdov maloval dle svých vzpomínek a představivosti, odhalují půvaby své nahé krásy, mají na výstavě prostor i neerotické motivy se specifickým vyzněním. V Obrazu Touha je například ústředním motivem dvojice sedící v kavárně, která si vzájemně hledí do očí. „Jde o zjednodušený symbol lásky, kdy se dva lidé navzájem vnímají tak silně, že nic jiného kolem nich neexistuje,“ podotýká k rozmazanému nezřetelnému pozadí.

Touha - obraz vystihuje setkání dvou milenců v kavárně, přičemž jsou natolik zahleděni jeden do druhého, že okolní svět pro ně v podstatě neexistuje.
Touha - obraz vystihuje setkání dvou milenců v kavárně, přičemž jsou natolik zahleděni jeden do druhého, že okolní svět pro ně v podstatě neexistuje.
Autor: David Zima

V obraze Mother, Father, You and Me zase vylíčil kubistický rébus situace, kdy chlapec či dívka seznamuje své rodiče se svým vyvoleným. „To je motiv, který jednou za život řeší každý z nás – buď z pohledu rodiče, nebo zamilovaného. Vždy pak ve vzduchu visí otázka, zda rodiče onoho partnera přijmou nebo je. V postavách se může poznat z nás,“ uvádí Sazdov. Jeden ze svých obrazů také věnoval biblické dvojici Josefu a Marii. „Kdekdo se zaobírá Ježíšem a jeho vztahem k Máří Magdaleně. Proč ale nikdo nemluví o tom, jaký vztah měl Josef s Marií?“ podivuje se Sazdov.

Inspirace zastávkou

Na plátně větších rozměrů, pro změnu namaloval skupinku nahých dívek. K této malbě jej inspiroval název modřanské tramvajové zastávky Belárie. „Ten název mi zněl hrozně pěkně, ale neměl jsem zřetelnou představu, co znamená. Tak jsem si vysnil krásné slečny s dlouhýma nohama a rukama ve snové kompozici, které se právě stávají anděly,“ vysvětluje malíř.

Obraz Belárie ztvárňuje skupinku nahých dívek v okamžiku proměny na anděle.
Obraz Belárie ztvárňuje skupinku nahých dívek v okamžiku proměny na anděle.
Autor: David Zima

Na „návštěvě“ u legend

Vyjma vlastních nejrůznějších variací jsou pak na výstavě k vidění dva obrazy, u nichž má návštěvník podezřelý dojem, že je již viděl. A dojem jej nezklame. Jde totiž o dvě autorské repliky obrazů věhlasných mistrů, konkrétně Hvězdné noci od Vincenta van Gogha (†37) nebo provokativního aktu od Amedea Modiglianiho (†35). Na zběžný pohled se jedná o přesně přemalovaný obraz se vším všudy. Sazdov však ke každému z nich „přidal“ do vínku i něco „ze sebe.“

„Třeba Van Gogh maloval tvrdými tahy. Ta má Hvězdná noc je v tomto ohledu měkčí. Také jsem ubral několik baráčků, jiným jsem zase tu a tam rozsvítil okno, a zdálo se mi to perfektní,“ vysvětluje. „Do hvězd a oblohy jsem ale nesahal. Ta je jedinečná a nezaslouží si měnit,“ uvádí Sazdov.
Domácí atmosféru výstavy podtrhuje koutek v podobě obývacího pokoje, který je mimo jiné vystavený nadmíru zdařilými autorskými replikami Vincenta van Gogha a Amedea Modiglianiho.
Domácí atmosféru výstavy podtrhuje koutek v podobě obývacího pokoje, který je mimo jiné vystavený nadmíru zdařilými autorskými replikami Vincenta van Gogha a Amedea Modiglianiho.
Autor: David Zima

I akt „vypůjčený“ od Modiglianiho se na první pohled jeví identicky od originálu, a jen znalci rozpoznají hlavní rozdíl. „Modigliani jej namaloval ve dvou verzích. Buď měla dívka roztažené nohy a zavřené oči, nebo naopak otevřené oči a nohy u sebe,“ vysvětluje Sazdov. „Já si dovolil dát nohy od sebe i otevřít dívce oči,“ dodává malíř, který prý nemá problém „napodobit“ jakýkoliv obraz. V minulosti například věrohodně „okopíroval“ téměř třímetrový nejznámější portrét Ludvíka XIV. od malíře Hyacintha Rigauda (†84), který je dodnes k vidění v Louvru.

Materiál bez hranic

Kromě stylově rozmanitých variací na téma „láska“ je pak výstava pozoruhodná volbou materiálů, na které Sazdov tvoří. Plátna, které jsou u malířů běžná, tvoří jen část. Zbytek vyplňují například pomalované dřevěné plaňky a destičky, k vidění jsou na prodejní výstavě také malby na porcelánové talíře nebo smaltované destičky různých rozměrů, případně kartonový papír.

Součástí výstavy je rovněž video smyčka promítaná na obrazovku, která malíře zachycuje během tvůrčího procesu ve svém ateliéru, který pojmenoval Narnie dle vybájené země spisovatele C. S. Lewise (†64). A proč tento sveřepý název? „Poněvadž se v něm dějí divy,” uzavírá se smíchem malíř, který gestem poukazuje na svá vystavená díla.

Koronaviru navzdory

S ohledem na úterní prohlášení vlády České republiky o zákazu veřejných kulturních, sportovních či uměleckých akcích, je nabíledni být zvědavý, zda se toto omezení vztahuje i na výstavu. „Omezení se týká akcí, kde je očekávaná účast 100 lidí. My jsme malá galerie,” sdělila zástupkyně Laufen Prague Gallery. „Současně jsme také showroom koupelen, čímž do této kategorie rovněž nespadáme. Obchody mohou normálně fungovat.”

Kde: Laufen Prague Gallery, I. P. Pavlova 5, Praha 2.
Kdy: Do 30. března 2020, otevřeno ve všední dny od 9:00 do 18:00.
Vstupné: Volné.

Video
délka: 02:11.92

Laufen Prague Gallery vystavuje až do konce března obrazy, koláže, asambláže i sochy akademického malíře bulharského původu Rumena Sazdova. Mísí se v nich akcent krásy nahého ženská těla s romantickými motivy. David Zima

Fotogalerie
24 fotografií