Kdo by čekal výstavu s plejádou obrazů, soch či jiných uměleckých výtvorů, asi by byl překvapen. Jejím obsahem je totiž všehovšudy 14 exponátů. Ostatně větší počet by minimalistické žižkovské galerii, která disponuje dvěma nepříliš velkými výstavními místnostmi, neslušel. Více než kvantitou umění sází především na obsah a významový přesah.

Umění až na druhém místě

Její kurátor Václav Janoščík ji pojal jako určité propojení třech aktuálních témat, s kterými se lidstvo ustavičně potýká: klimatická změna, vliv sociálních sítí a konzumerismus. „Výstava nemá být o tom, že existují nějaké sochy nebo malby, ale spíše pojednávají o tom, co je to vlastně objekt, kde jsou hranice jeho významu,“ popsal.

„Všichni umělci posouvají hranice toho, co ještě lze považovat za umění a vůbec za objekt. Umění se vyvíjí neustále a je logické, že se jeho hranice posouvá i mimo oblast umění,“ vysvětlil Janoščík, dobře si vědom toho, že právě současné umění, o kterém výstava je, není tak úplně přístupná pro každého. Snad právě pro onen rámcový přesah, kdy vystavená díla upozorňují na konkrétní fenomény své doby.

Kresby, socha, plakáty a video

Na výstavě jsou zastoupena díla šesti současných umělců, z nichž pouze jeden je Čech. Vznikala ve spolupráci s bruselskými galeriemi Waldburger Wouters a Damien and The Love Guru v rámci projektu Friend of a Friend Prague 2019. Každé z vystavených děl je svým způsobem zvláštní, originální a nesnadno zařaditelné.

Video
Video se připravuje ...

Výstavu Objekty zamilované do lidí je možné navštívit do poloviny října 2019. David Zima

Nejjednodušší jsou v tomto případě kresby amerického konceptuálního umělce Marka Diona. „Vycházejí z dlouhodobého zájmu o muzealizaci a archivaci přírodních aspektů,“ vysvětlil kurátor. „Jsou v podstatě výpovědí o přístupu člověka k přírodě a ke zvířatům,“ uvedl k obrázkům, které prezentují například síťku na brouky a její „oběti“ nebo různá divoká zvířata „pasoucí“ se nad flintou.

Symbolem výstavy je bezpochyby „oblečená“ umělohmotná socha od českého umělce Marka Alta. Leckdo by se podivoval nad tímto uměleckým rozmarem, ale podle Janoščíka umělec skvěle vystihl nepozorovanou stránku umění. Jedná se totiž o originální sochu Mladý den sochaře Miloše Zeta, jejíž podobu Marek Alt věrohodně „zrekonstruoval“ při její přepravě podle fotografií z 60. let.

Prohlédnout si můžete tři různé praxinoskopy, vynálezy 19. století, které jsou jakýmsi předchůdcem filmu.
Autor: David Zima

Symbolizuje péči a lásku, protože ukazuje, že se nejedná jen o sochu, která byla vymyšlená a odlitá, někam umístěna, ale že o ní měl někdo i takovou péči, přemýšlel nad jejím bezpečím a chtěl ji v pořádku dovézt,“ upozornil kurátor. Proto je socha oděna do bundy a zabandážovaná nejrůznějšími kousky molitanu.

Mimo ní jsou pak na výstavě k vidění i praxinoskopy, což je vynález předcházející filmu, plakáty s 3D fotografiemi, skulptura složená z jednotlivých zdobených černých kostek nebo zhruba desetiminutová filmová smyčka, zobrazující fiktivní katastrofu. Za zmínku také stojí vitrínované fotografie symbolizující neuchopitelnou sílu ekonomiky a burzovních vztahů, na nichž své „schodovité“ výtvory fotila v Centrální evropské bance německá umělkyně Jasmin Werner. Z vitrín přitom vedou hadičky do nádobek na vůni, která má právě podle Janoščíka představovat onen element, na který si nikdo z nás nesáhne.

Kde: Lucie Drdova Gallery, Křížkovského 10.
Kdy: Do 12. října, úterý – pátek 13:00-18:00, sobota 14:00-18:00.
Vstupné: Volné.

Fotogalerie
21 fotografií