Těžko bychom hledali průmyslové odvětví, v němž by Československo za celou svou historii nezanechalo stopy. „Je třeba připomínat to, co se u nás za desetiletí dokázalo a nač můžeme úspěšně navázat i v naší současnosti,“ prozradil Blesku hlavní smysl výstavy ředitel muzea Karel Ksandr.

Československo dokázalo inspirovat ostatní i realizovat významné stavby, velká technická zařízení i obyčejné věci denní potřeby, které našim rodičům či prarodičům sloužily roky. Technický a průmyslový vývoj republiky mezi lety 1918 až 1992 proto ve 130 exponátech připomíná výstava „Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který dobyl svět“, od pátku v Národním technickém muzeu. Na ni navazují doprovodné akce nejen pro školy. Každý víkend ji třeba doplní série komentovaných prohlídek – v rámci vstupného zdarma.

Překonali čas

Vystavené exponáty doplňují dobové dokumenty, filmy i interaktivní hry, ale nejen to. Souběžně na Letné probíhá i další výstava, Pražské vzorkové veletrhy. Na nich svou cestu z minulosti do současnosti přibližují tradiční domácí firmy. Třeba výrobce vinylových desek GZ Media, pomocník všech kuchařek MORA – značka, která od roku 1825 sídlí a vyrábí spotřebiče na Olomoucku, či firma L. Hainz, jež od roku 1836 proslula výrobou věžních hodin. K vidění je jich ale mnohem více.

Podívejte se, co všechno je na výstavě k vidění:

Video
Video se připravuje ...

Výstava Made in Czechoslovakia. Mária Rušinová, Národní technické muzeum

Uvidíte Kývačku i Delfína

Na výstavě nechybí ani legendy! „Mezi exponáty je i chlouba naší motocyklové historie – čerstvě zrestaurovaná Jawa 250 zvaná kývačka v řezu,“ řekl Blesku komisař výstavy Hynek Stříteský. Jawa 250, zvaná Kývačka, sjela z výrobního pásu na podzim roku 1953. Nepřehlédnutelné letadlo Aero L-29R Delfín umístěné na budově muzea připomíná éru československých cvičných proudových letadel.

Třikrát „NEJ“

Těch „nej“ si na výstavě každý návštěvník najde více – podle svého vkusu. Mezi jasné favority pak patří NEJvětší exponát, již zmíněný Aero L-29R Delfín, jehož sériová výroba začala v roce 1963. NEJtěžší je zaručeně čtyřicetitunový rotor Kaplanovy turbíny z roku 1952 vystavený před hlavním vstupem do muzea. NEJmenší a NEJlehčí jsou naopak kontaktní čočky Otty Wichterleho (†84).

Nejen letadlo, ani Kaplanovu turbínu by nebylo snadné umístit uvnitř budovy. Kolos připomínající nezvyklou fontánu tak stojí před ní.
Autor: Mária Rušinová, Národní technické muzeum

Kde: Národní technické muzeum, Kostelní 42, Praha 7
Kdy: 19. října 2018 až 29. září 2019, úterý až neděle 9:00 až 18:00 hodin.
Za kolik: 220 korun základní vstupné, 100 korun senioři nad 65 let, držitelé průkazů ZTP, ISIC do 26 let, děti 6 až 15 let, studenti SŠ a VŠ do 26 let, 420 korun rodinné pro rodiče s dětmi do 15 let (max 2 dospělé osoby a současně max 3 děti), zdarma

Fotogalerie
18 fotografií