Přesný rok, kdy letenský kolotoč spatřil světlo světa, historie bohužel nezná. Konstrukce totiž vznikala jako dřevěná provizorní stavba, která tedy nepotřebovala stavební povolení. Vznik kolotoče proto neprovází žádné oficiální dokumenty.

Předpokládá se, že atrakce pro děti i dospělé začala existovat roku 1892, nebo o rok později. Na své současné umístění, tedy na okraj Letenské pláně v oblasti za budovou Národního technického muzea, se kolotoč dostal až o rok později. Od roku 1894 je tedy možné stavbu označovat jako letenskou.

Lanovka a koleje v okolí

„Na budovu Národního technického muzea čekala Letná ještě dalších skoro padesát let, už tehdy se ale jednalo o velmi frekventované místo. Z jedné strany vedla ke kolotoči lanová dráha od Vltavy, z druhé koleje první pražské tramvaje Františka Křižíka z tehdejší Královské obory. První zájemce svezl kolotoč, teď už doopravdy letenský, přesně 11. července 1894,“ uvádí k počátkům historie této atrakce Národní technické muzeum.

Letenský kolotoč na historických snímcích
Autor: Karel Bucháček

Letenský kolotoč začal fungovat bez technologického vybavení. Otáčení kolem své osy tak, aby se lidé mohli na atrakci svézt, původně zajišťovala lidská síla. V oficiálních dokumentech se doslova píše o síle „jednoho obíhajícího sluhy“. Později běhání člověka kolem kolotoče nahradil systém ozubených kol.

Technologický posun

Ve 30. letech minulého století atrakci poprvé začal pohánět elektromotor. V současnosti se v útrobách konstrukce nachází motor z roku 1981, který v minulosti přivodil provozovatelům problémy, protože kolotočem otáčel vyšší rychlostí než předchozí poháněcí mechanismy.

Letenská pláň hostila během historie často i putovní kolotoče, například roku 1949.
Autor: ČTK/Rublič Jiří

Přestože letenský kolotoč vznikal jako provizorní dřevěná stavba, drží i díky opravě pavilonu z roku 1995 pohromadě už víc než 120 let. Nicméně interiér včetně všech devatenácti koní, kteří se nacházejí na točně, neustále chátrá. Už víc než deset let zdejší atrakce nikoho nesvezla.

Odkoupení a konec provozu

„Národní technické muzeum kolotoč získalo do svých sbírek koupí v roce 2004 od tří soukromých majitelů. Atrakce fungovala až do roku 2006, kdy se o víkendech a svátcích ještě občas zatočila. Vzhledem k havarijnímu stavu zabezpečovacího zařízení a spouštěcího mechanismu se poté provoz ukončil,“ řekl redakci Blesk.cz ředitel muzea Karel Ksandr.

Letenský kolotoč čeká oprava interiéru, výbava uvnitř neustále chátrá.
Autor: Nguyen Phuong Thao

Život na letenském kolotoči ustal a zub času se mezitím na interiéru konstrukce dál podepisoval. Národní technické muzeum před šesti lety zahájilo přípravu na velkou rekonstrukci, která začne už v tomto týdnu ve středu 22. února.

Náročné podmínky

Vznik projektu na rozsáhlé úpravy historické atrakce byl náročný. „Existuje poměrně přísná norma na tato kratochvilná zařízení, která se musí splnit. Je potřeba stavbu nejen zajistit, protože se nachází na hraně svahu, ale bude se například realizovat také nové schodiště s přístupovou cestou,“ upřesnil plány Karel Ksandr.

Po renovaci vnitřního vybavení se mohou lidé těšit, že se po víc než dekádě svezou na historické atrakci – podobně jako jejich předkové na sklonku 19. století. Letenský kolotoč tak po dlouhém snažení čeká nová etapa jeho rozmanité historie.

Podívejte se, jak vypadal kolotoč v historii a jaký je v současnosti:

Fotogalerie
27 fotografií