Zdobený jídelní vůz na návštěvníky Národního technického muzea opravdu zapůsobil. „Jen v sobotu ho navštívilo 1200 lidí,“ uvedla mluvčí muzea Jana Dobisíková.
Co se týče celkového čísla, tak se díky vozu návštěvnost muzea nijak dramaticky nezvýšila. „V sobotu sice přišlo 1200 lidí, ale třeba minulou sobotu jich dorazilo ještě více. Zájem veřejnosti o vůz byl velký a lidé stále chodí, za neděli ale ještě čísla návštěvnosti nemáme,“ oznámila Dobisíková.
V muzeu se občas u vlaku tvořily krátké fronty zájemců. „Pokud se jim nechtělo stát frontu, obešli si muzeum a vrátili se, když opadla. Na vlak se návštěvníci hodně ptali i u pokladen,“ řekla mluvčí.
Ve voze z roku 1891 císař stoloval při svých cestách po železnici. Dvorní vlak Františka Josefa I. byl vyroben ve vagónce Františka Ringhoffera v Praze na Smíchově. Technické provedení odpovídalo politickému a společenskému významu.
Sloužil Františku Josefovi I., po něm ho používal i jeho následovník císař Karel I. Souprava mu posloužila i k odjezdu do švýcarského exilu v roce 1919. Vůz je jedním ze čtyř salonních vozů ve sbírkách muzea. Další je salonní vůz Františka Ferdinanda d ́Este z roku 1909, vůz barona Adolpha von Rotschilda z roku 1906 a vůz Ústecko-teplické dráhy z roku 1900.
Pokud jste muzeum nestihli navštívit, podívejte se, jak vypadá vnitřek vozu na fotografiích: