Když se řekne tramvaj, většina lidí si představí prakticky to samé: vůz na tramvajové trati, který denně využívají cestující MHD.

Návštěva střešovického Muzea MHD v Praze vás ale vyvede z omylu: sbírka tramvají je rozmanitá a způsoby, kterými se v průběhu let po Praze využívaly, je značné množství.

Letní vůz z roku 1913

Jednou z nevídaných lahůdek Muzea MHD je tramvaj, která se s nadsázkou dá označit za kabriolet na kolejích. „Je to krásný vůz. Pro nepříznivé počasí má dokonce roletky, které se daly shrnout. Drsné to míval řidič. Cestující se zakryli, ale řidič zůstal ve venkovní části za každého počasí,“ popisuje situaci z dob minulých vedoucí muzea Milan Pokorný.

Sedačky letního tramvajového vozu měly nastavitelné opěrky pro směr jízdy.
Autor: Daniel Vitouš

Řídicí jednotka se u tohoto otevřeného vozu nachází na obou stranách. Na počátku 20. století totiž ještě neexistovala obratiště. Tramvaj tedy dojela na konečnou, řidič přešel na druhou stranu a průvodčí otočil cestujícím sedačky. Důmyslným způsobem u nich totiž šlo otočit opěradlo do protisměru.

Primátorská tramvaj z roku 1900

Ještě starším exemplářem v Muzeu MHD je salónní vůz číslo 200, tedy takzvaná primátorská tramvaj. Jde bez nadsázky o pojízdné umělecké dílo. „Vůz sloužil pro jízdy pražského primátora. Podnikaly se v něm slavnostní jízdy s delegacemi. Je to také krásná ukázka pražské secese, ze které Alfons Mucha prakticky dýchá. Vše je zde postavené na detailech,“ vypráví o skvostu Milan Pokorný.

Primátorská tramvaj z roku 1900 je pojízdné umělecké dílo.
Autor: Daniel Vitouš

Později tramvaj jezdila jako vyhlídková a v 50. letech vozila školky. Tehdy se už ale uvnitř nenacházel luxusní nábytek. Ten pak nechalo muzeum na základě dobových ilustrací obnovit.

Elektrický „tank“

V jednom z rohů výstavní haly Muzea MHD se nachází zelená tramvaj, která už na první pohled cestující nikdy nevozila. Je robustní a jde z ní respekt.

„Toto je pojízdná měnírna elektrického proudu. Fungovala jako posílení. Když například probíhaly sokolské slety na Strahově, tato tramvaj se přistavila. Vysokou koncentrací elektrických dopravních prostředků na místě tehdy totiž hrozilo, že by v dané lokalitě mohla klasická měnírna vypadnout,“ vysvětluje potřeby tohoto „macka“ Milan Pokorný.

Pojízdná měnírna vypadá jako obrněný vůz.
Autor: Daniel Vitouš

Pojízdný dodavatel elektřiny pro ostatní tramvaje přestal svému účelu sloužit v 50. letech minulého století. Díky technologickému vývoji už jeho služeb nebylo zapotřebí. „V tramvaji byl transformátor, ovládání a generátor. Když za to vezmete, máte pocit, že jste odpojil zeměkouli,“ vypráví s úsměvem Pokorný.

Stará tramvaj s energií

V průběhu prohlídky jednotlivých tramvají v Muzeu MHD nešlo nevyzdvihnout jednu z velkého počtu osobních tramvají, které převážely cestující v běžném režimu. Jde o nerekonstruovaný vůz z roku 1942, který pracovníci muzea nechali záměrně v takovém stavu, ve kterém skutečně dosloužil.

Nerekonstruovaná tramvaj z roku 1942
Autor: Daniel Vitouš

„V takovém stavu tato tramvaj dojezdila v roce 1974. Úžasné je, že spousta našich návštěvníků může s velkou pravděpodobností tvrdit, že s ní skutečně jela. Kdo v době provozu jezdil z Podbaby nahoru na Zelenou lišku, tedy na Pankrác, mohl se s ní skutečně svézt,“ popisuje vedoucí Muzea MHD, kterou linku tramvaj obsluhovala.

„Vůz je v původní podobě, vše je tedy pošlapané, ohmatané, ale ta energie tady přetrvává. To je na tom právě to kouzlo. Energie – jak známo – je fyzikální veličina, která zůstává,“ vypráví s úsměvem na rtech Milan Pokorný.

Kolejový brus, kasičky a kočky

V expozici střešovického muzea lze najít další množství úžasných klenotů historie pražské MHD, ať už jde o kolejový brus, který upravoval nerovnosti na tramvajové trati, nákladní tramvajové vozy nebo různé doplňky. Mezi ty se počítají například také samoobslužné kasičky, které se nacházely přímo ve vozech a které si bude také nejeden návštěvník muzea pamatovat.

Služební kocour bedlivě hlídá tramvaje a další historické skvosty Muzea MHD.
Autor: Daniel Vitouš

„Zde máme služebního kocoura, ten to tady jistí. Nachází se tu ještě jedna kočka. Ke staré vozovně totiž odjakživa patřily dvě věci: kočky a výheň,“ vypráví Milan Pokorný, který mezitím ležícího kocoura pohladil. Historický rámec Muzea MHD v Praze tím získal zcela jiný náboj: čas se zde nezastavil, alespoň na chvíli se tu ale návštěvníci mohou ponořit do historie i do časů, kdy ještě byli dětmi.

Prohlédněte si tramvajové skvosty pražského Muzea MHD:

Fotogalerie
24 fotografií