V minulosti se museli mít chodci (nejen) v centru Prahy na pozoru před psími exkrementy. Těch oproti dřívějšku možná na chodnících ubylo. Vzorec chování chodců ale zůstává podobný. Jen místo psích hovínek se dnes vyhýbají sdíleným koloběžkám či bicyklům. Jejich účel sám o sobě není špatný. Jejich dočasní „řidiči“ však mají ustavičné tendence parkovat je přímo uprostřed chodníku.

Tato skutečnost trápí řadu čtvrtí a městských částí obzvláště v historickém a širším centru Prahy. Problémy se nevyhýbají ani Novému Městu, Vinohradům nebo Vyšehradu. Radnice Prahy 2 se proto dala do jednání s provozovateli sdílených kol.

A dosáhla dohody, která konkrétně v Praze 2 vymezuje přesná místa, kde bude možná sdílená kola a elektrokoloběžky odložit. Zároveň je v ní také vytyčen počet míst, kde je jízda zakázaná, nebo kde je povolená jen s omezenou rychlostí. Primárně se jedná o parky či náměstí, kde se to lidmi zpravidla jen hemží, tudíž jsou tato místa náchylnější k nepříjemným karambolům.

Pořádek a bezpečnost

To byl ostatně další z důvodů, proč vinohradská radnice setkání s představiteli bikesharingových společností iniciovala. „Těší mě, že jsme po zdlouhavých jednáních konečně dosáhli společné dohody. Pevně věřím, že nám jasné nastavení pravidel pomůže zajistit větší pořádek a bezpečnost, lepší průchodnost chodníků, a přinese i kýžený klid v parcích a jiných odpočinkových lokalitách,“ uvádí radní Prahy 2 pro oblast dopravy Tomáš Halva (Top 09).

Řešen dohodou je rovněž zákaz hlasité akustické signalizace v nočních hodinách, která znepříjemnila spaní nejednomu domácímu obyvateli. Zásadním bodem dohody pak je zřízení infolinky, kam lze nahlašovat špatně umístěná kola a koloběžky. Nahlášením na infolinku se spustí proces, který povede k jejich případnému odtažení.

„Zřízení a provozování infolinek považujeme za klíčové. Naši občané tak získají nástroj k okamžitému nahlášení problému a rychlejšímu vyřešení situace. V případech, kdy nedojde ze strany bikesharingových společností ke zjednání nápravy ani po nahlášení události, jsme připraveni přistoupit i k odtahům, jejichž náklady budeme účtovat provozovateli,“ uzavřel Halva.