Tramvajová smyčka a železniční stanice v Zahradním Městě jsou dva samostatné projekty, které spolu ale úzce souvisí. Jako součást optimalizace traťového úseku Praha-Hostivař – Praha hlavní nádraží Správa železniční a dopravní cesty počítá se vznikem nové významné železniční stanice,“ vysvětlil radní pro dopravu Martin Hejl (ODS).

Dopravní podnik chce proto k budoucí železniční stanici Zahradní Město, přidat jednu tramvajovou smyčku a novou zastávku. „Díky tomu v místě vznikne významný přestupní uzel mezi vlakovými, tramvajovými a autobusovými spoji,“ dodal Hejl.

Nové železniční stanice

Nová tramvajová smyčka by vznikla u křížení ulic Švehlova a Ždánická, tedy pod mostem Jižní spojky. Měly by tam končit spoje, které se nyní otáčí na smyčce Radošovická. Část spojů by tím pádem končila na smyčce Zahradní Město, část až na zastávce Nádraží Hostivař. Radošovická by sloužila pouze nočním linkám.

Počítáme s tím, že na tramvajové zastávce v Zahradním Městě by stavěly všechny spoje, ale na smyčce se otáčely jen ty mimo špičku. Jsme přesvědčeni, že z důvodu hustého automobilového provozu, ale i vytíženosti spojů v ranní i odpolední špičce by tramvaje měly v těchto hodinách jezdit až do Hostivaře,“ uvedl Martin Hejl.

Správa železniční a dopravní cesty v připravovaném výběru nejvhodnější trati počítá se vznikem dvou nových stanic: kromě uvedené železniční stanice na Zahradním Městě by měla na trati přibýt také železniční zastávka Praha-Eden.

Ta by ulehčila dopravě při velkých sportovních nebo kulturních událostech na stadionu s kapacitou přes 15 tisíc míst a zkrátila cestu těm, kteří vlakem cestují do Vršovic, v budoucnu i do oblasti Bohdalec-Slatiny. Časem se taky počítá s přímým přestupem na novou tramvajovou trať vedenou do této oblasti.

Trať, která v současnosti vybočuje obloukem do obydlené oblasti a na které je Nádraží Strašnice, by potom měli zrušit. „Městská část se zde bude snažit o vybudování ‚Drážní promenády‘, podobné, jakou známe z velkých evropských měst. Po odstranění kolejí počítáme se vznikem zpevněné cesty pro chodce, cyklisty nebo bruslaře. Ta by se stala strašnickou odpočinkovou zónou a zároveň zachovávala původní železniční prvky, jako jsou třeba stará návěstidla,“ uzavřel radní pro dopravu.