V drtivé většině musejí řidiči v pražském centru počítat s tím, že narazí na modrou parkovací zónu, případně zónu pěší. Modrá čára znamená, že parkovací místo je určené pouze pro držitele parkovací karty pro danou městskou část. Tu získají pouze místní rezidenti, případně firemní vozy společností, které v dané lokalitě sídlí. Tato nejpočetnější parkovací místa jsou často beznadějně plná.

Trnem v oku řidičům jsou reklamní vozy místních podniků, které v centru stojí na modrých zónách den co den na stejném místě, aniž by vůbec někam vyjely, a zabírají tak ostatním autům prostor. Je přitom otázkou, nakolik je takové počínání majitelů aut legální.

Dle vyjádření tiskové mluvčí pro Prahu 1 Veroniky Blažkové tuto skutečnost řeší nařízení hlavního města Prahy, kterým „se zakazuje reklama šířená na veřejně přístupných místech mimo provozovnu“. Nařízení dále uvádí, že tento zákaz bere v potaz i dopravní prostředky, které jsou „umístěné na veřejně přístupném místě za účelem šíření reklamy nebo dopravní prostředky, u nichž je hlavním účelem jízdy šíření reklamy“.

Jak Blažková dodává: „Příslušným orgánem, který je zmocněn ukládat pokuty a kontrolovat tento právní předpis, je Magistrát hlavního města Prahy, odbor živnostenský a občanskoprávní.“

Automat na oranžové parkovací zóně
Automat na oranžové parkovací zóně
Autor: Daniel Vitouš

Ostatní řidiči jsou odkázáni na zbývající parkovací zóny v centru, kterých je samozřejmě méně. Na zaparkování v oblasti historických uliček, jako jsou Kaprova, Masná, Dlouhá nebo Dušní můžete rovnou zapomenout. Prostory kolem Staroměstského náměstí jsou zapovězeny všem, kteří nemohou parkovat v modré zóně.

Pro účely krátkodobého stání existují oranžové zóny. Na těch můžete své auto zanechat bez parkovací karty po dobu maximálně 2 hodin, jedná se o krátkodobé placené parkování. Na takovém místě zaplatíte za stání až 40 korun za hodinu stání vašeho auta. Takového parkování můžete v centru metropole využít například v ulicích Jindřišská, Perlová, Spálená, Politických vězňů nebo V Celnici. Na druhé straně Vltavy je to potom část Malostranského náměstí a Valdštejnské.

Automat na zelené parkovací zóně
Automat na zelené parkovací zóně
Autor: Daniel Vitouš

O něco levnější a benevolentnější je parkování na zelené zóně. Tady máte možnost auto nechat až 6 hodin za cenu do 30 korun za hodinu. Možnosti delšího stání tak můžete využít, pokud potřebujete zaparkovat u hlavního nádraží, například v Opletalově nebo Hybernské ulici. V centru také na zelenou zónu často narazíte podél řeky, nabízí ji například ulice Divadelní, Smetanovo nábřeží nebo části ulic Lannova a Klimentská. Na Malé Straně je to pak Kosárkovo nábřeží a krátký úsek Vítězné ulice za mostem Legií.

Z hlediska času nemáte příliš naději zvolit si hodinu, kdy je v centru parkování volnější. Podrobili jsme pozorování několik ulic v centru napříč parkovacími zónami (ulice Jindřišská, Politických vězňů a Opletalova). Rozdíly v počtu aut v jednotlivých ulicích v 8 hodin ráno, v poledne či večer před 18:00 jsou velice nepatrné. Je tedy potřeba počítat se skutečností, že volné místo v centru metropole budete muset chvíli hledat, nehledě na část dne, kdy máte v plánu parkování využít.

8:00, ulice Opletalova (zelená parkovací zóna)
8:00, ulice Opletalova (zelená parkovací zóna)
Autor: Daniel Vitouš

Plánujete jednorázovou cestu do pražského centra a potřebujete bezpodmínečně zaparkovat na modré zóně? Máte možnost. „Řidiči si mohou pořídit dvouhodinovou, případně desetihodinovou parkovací kartu, která řidiče opravňuje k odstavení auta v zóně pro rezidenty. Za 2 hodiny zaplatíte 120 korun, 10 hodin stojí 400 korun,“  zmínil dopravní expert Svatopluk Samler.

Takovou kartu pro Prahu 1 pořídíte na městské části na adrese Vodičkova 18. Provozní hodiny přepážek pro parkovací karty naleznete zde. Podívejte se také na kompletní ceník parkování v zónách a podrobnou mapu.