Služební „oktávka“ jela 80 km/h, zezadu do ní narazila obžalovaná v mercedesu rychlostí okolo 150km/h. Podle znalce náraz za pouhou 0,1 vteřiny zrychlil „škodovku“ o téměř 50 km/h na výsledných 129 km/h. Posádka naraženého auta zažila přetížení 9 tun, což se rovná 11G. Těla na krátký okamžik vážila 11krát více. „Řidič v policejní octavii neměl žádnou šanci reagovat,“ myslí si soudní znalec.

Divočina na silnici

Znalec z oboru toxikologie potvrdil, že v době nehody měla Jitka R. zhruba 2 promile „pod kůží“. K nehodě došlo v ulici 5. října v Praze. Svědci, kteří se s šílenou řidičkou na silnici setkali, se cítili ohrožení. Část cesty „letěla“ obžalovaná mezi levým a prostředním pruhem. Auta musela uhýbat, cestou minula 12 vozů, sedělo v nich celkem 16 dospělých a 3 děti. Podle znalce nevypadá, že by řidička mercedesu brzdila. 

Na rozdíl od prvního znalce podle dalších dvou odborníků z Ústavu soudního inženýrství VUT dosáhla obžalovaná v posledním úseku cesty rychlosti dokonce okolo 200 kilometrů v hodině.

Řidič a spolujezdec prý připoutáni byli, policista vzadu však nebyl. Na stopách pásu nenalezli žádné stopy, třeba po spálení. Pás by stejně ničemu nepomohl. Srážka sešrotovala policejní auto tak, že policistovi vzadu zbyl mezi svou a přední sedačkou prostor jen okolo 25 centimetrů. Zadní kolo se posunulo dopředu o 1,6 metrů.

Zranění a pásy

U policisty Pavola, který seděl vzadu, bylo nejzávažnější zranění hrudníku. Podle dalších dvou lékařek-znalkyní zapříčinil smrt pokrvácivý a poúrazový šok. Prudký pohyb krve uvnitř přetrhl srdeční aortu. I když by prý neměl žádné jiné zranění, život by ohrožovalo samotné trauma aorty. „Smrt jednoznačně nastala v souvislosti s dopravní nehodou,“ informuje jedna z odbornic.  

Jádro sváru

Když by byly použity pásy, nemuselo by podle odbornic dojít ke zranění takových rozsahů, a to i když pásy chrání zejména při čelním střetu. „Smrt nastala opravdu během několika málo sekund. V rámci desítek sekund,“ dodává jedna z odbornic.

Záchrana je v takovém případě velmi náročná. Do aorty se musí implantovat cévní protéza za účelem přemostění díry. Aby se člověka podařilo zachránit, musel by jedině ležet na operačním sále a nejlépe být již připraven k operaci. 

Sloupek u levého blatníku nicméně podle prvního dopravního znalce vystřelil dopředu, proto by bylo lepší nebýt upoután. To potvrzuje i další doktor v soudní síni. „Poutání bezpečnostním pásem by v tomto konkrétním případě nemělo závažnější vliv na zranění,“ sděluje soudu. „Možná, pokud by připoután nebyl a nastaly okolnosti, kdy by byl hozen někam jinam, mohl by mít větší šanci na přežití,“ dodává znalec na závěr. 

Video
Video se připravuje ...

V ulici 5. května došlo v neděli večer k hromadné nehodě. Provoz po silnici byl ve směru z centra dočasně uzavřený. Václav Burian

Fotogalerie
7 fotografií