Nehoda, která se stala loni v červenci, stála život mladého policistu, jenž měl těsně před svatbou. Ve voze s ním jeli také dva kolegové, kteří se doposud potýkají s vážnými následky nehody. Jitka R. do vozu sedla podle své výpovědi poté, co se pohádala s manželem a vypila několik vodek s energetickými nápoji. O to, aby se případ překvalifikoval jako obecné ohrožení, usiloval hlavně zmocněnec rodiny zemřelého policisty Petr Kausta, kvůli tomu také nechal vypracovat ústavní posudek, který soud zhodnotil jako jeden z posledních důkazů.

„Posudek velmi podrobně vyhodnotil zejména aspekty jízdy obžalované, které ve spojení s dalšími důkazy soud hodnotil, a dospěl k závěru, že je na místě použití právní kvalifikace dle paragrafu 272 odst. 2 trestního zákoníku,“ uvedla předsedkyně senátu Jan Petráková. Zmíněný paragraf se týká závažného trestného činu obecné ohrožení, za nějž hrozí trest 8 až 15 let vězení.

Podle zákona se ho dopustí ten, kdo „úmyslně způsobí obecné nebezpečí tím, že vydá lidi v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví (...) nebo se dopustí jiného podobného nebezpečného jednání a způsobí-li takovým činem těžkou újmu na zdraví nejméně dvou osob nebo smrt“.

Předsedkyně připomněla, že Jitka R. měla po nehodě 2,13 promile alkoholu a podle znaleckých posudků měla v minulosti zkušenosti s konzumací alkoholu i s řízením motorového vozidla. „Její styl jízdy, tak jako byl zadokumentován znaleckým zkoumáním, byl takový, že při pomalejší jízdě byla schopná vozidlo přiměřeně ovládat a reagovat na vzniklou dopravní situaci, avšak když se s vozidlem dostala do vyšších rychlostí, tak schopnost ovládat vozidlo již ztrácela.“

Poznamenala také, že Jitka R. toho dne způsobila první menší karambol už chvíli poté, co sedla za volant, tehdy urazila zrcátko zaparkovaného vozu. „Zarážející je, že prvotní dopravní nehoda obžalovanou nezastavila. Pokračovala dál v jízdě a to byl v podstatě i důvod, proč došlo k té traumatické situaci,“ doplnila. Posudek také uvádí, že zrychlovala až na rychlost přesahující 200 km/h. „Příčinou dopravní nehody byla technika jízdy obžalované v kombinaci s její opilostí,“ dodala předsedkyně.

Těnsě minula 12 vozidel

Znalecký ústav také podle soudu pečlivě zdokumentoval ohrožení dalších řidičů. Už dříve jedna ze svědkyň u soudu řekla, že ji Jitka R. minula jen o centimetry. „Těsně minula 12 vozidel. Z výpovědi svědků bylo naprosto patrné, že jízda obžalované byla maximálně riskantní a museli uhýbat,“ zazněl u soudu jeden z důvodů, proč by skutek mohl být překvalifikován na obecné ohrožení. Dodala také, že bylo jednoznačně zadokumentováno, že řidič policejního vozidla neměl vůbec šanci na její jízdu zareagovat.

Předsedkyně senátu závěrem shrnula, že Jitka R. řídila nadmíru riskantně, její jízda byla bezohledná se stále zvyšující se rychlostí, absolutně ignorovala všechny předpisy týkající se provozu na pozemních komunikacích. „Bylo zřejmé, že se ani nepohybovala při té ohromné rychlosti ve svém jízdním pruhu a ohrožovala mnoho dalších řidičů. Tato skutečnost je dobře zadokumentována výpověďmi svědků a znaleckým posudkem a dokumentací jízdy podle kamerových záznamů,“ dodala Petráková. 

Pokud vrchní soud čin překvalifikuje na obecné ohrožení, bude se případem zabývat Městský soud v Praze.

Video
Video se připravuje ...

Nehoda na pražské magistrále. Václav Burian

Fotogalerie
58 fotografií