Když bylo Pitrovi 20 let, chtěl si pořídit škodovku veterána. „Líbila se mi felicie v kabrioletu. Stála 100 tisíc a já na ní neměl. Za dva roky jsem si našetřil, ale to už za ní chtěli 150 tisíc, takže jsem si nikdy nic nekoupil,“ svěřil se Pitra.

Štěstí se na něj usmálo před sedmi lety. Tehdy si pořídil Škodu 1000 MB z roku 1964. „Koupil jsem jí od překupníka ze severních Čech. Přišla mě na 150 tisíc Kč. Teď má cenu více jak půl miliónu. A možná, kdybych chtěl, bych ji prodal i za víc,“ řekl majitel.

Výjimečné embéčko

Jeho červené embéčko je totiž výjimečné. První dva roky se vozy v detailech odlišovaly od těch vyrobených později. „Tohle auto má na boku hodně vyčnívající kryty přívodu vzduchu na chlazení. Říkalo se jim tzv. žárovky,“ vysvětlil Pitra.

„Také má slabší zadní sloupek karoserie a tak i více vykrojené zadní okno. A navíc má malý výčnělek, který je uprostřed na přední kapotě a zadní kapotě a na střeše. Tohle vše později vyrobená auta nemají ,“ dodal.

Legendární vůz

Legendární embéčko sjelo z výrobního pásu poprvé v roce 1964. Vyrábělo se dalších pět let. Na českých silnicích ale bylo běžně vidět až do revoluce v roce 1989.

„Pak se sem začala dovážet auta ze západu. Každý asi nějaké koupil a staré škodovky zůstaly doma v garážích. Mnohé, aby nepřekážely, skončily ve stodole, kůlně či někde na zahradě pod stromem. Češi byli totiž spořiví, tak tyhle auta nevyhodili,“ řekl expert na historická auta František Čečil (74).

30 let bez povšimnutí

Staré embéčka tak přes 30 let zůstaly bez povšimnutí. „Teď ale přišla doba, kdy dorostla generace lidí, kteří s tímhle autem jezdili, když byli malí. Jsou to naše děti či vnoučata, tedy padesátníci či mladší. Ti teď doma tyhle vozy nacházejí,“ uvedl Čečil.

„Někteří se do auta zamilují, nechají si ho, těch je méně. Pak je tu ta většina, která slyšela, že vůz může mít nějakou cenu, a chtějí ho prodat,“ vysvětlil Čečil, proč embéčka zažívají teď veliký boom.

Auto za statisíce

Ceny veteránů letí stále výše. Inezrát, kde se nabízí embéčka za cenu kolem 400 tisíc nejsou žádnou výjimkou. Výjimku však nejsou ani ceny kolem milionu a více. Modrou "krasavici" z roku 1967 s najetými sotva 31 tisici kilometry si majitel cení na 1 433 000 korun. Jen o rok starší verze De luxe, s minimem kilometrů pak stojí lehce pod milion.

„Ceny zvedají je spekulanti, kteří auta přeprodávají. Jsou z řad veteránistů i laiků. Koupí levně od někoho, který tomu moc nerozumí a draze prodají sběratelům, nebo nadšencům starých škodovek. Před rokem 1989 se embéčko prodávalo za 10 až 15 tisíc korun. Na začátku 90. let ho nikdo nechtěl a stálo pár tisícovek. Teď jsou to statisíce,“ dodal Čečil.  

VIDEO: Škoda MB 1000 oslavila v roce 2014 jubileum - 50. let od svého vzniku.

Video
Video se připravuje ...

ŠKODA MB 1000 SLAVÍ 50 LET Tomáš Koníček, Petr Novotný

Fotogalerie
12 fotografií