Prvního „bakeliťáka“, jak se trabantům lidově, byť nepřesně říká, si Křovák pořídil téměř před čtyřiceti lety. „Tehdy jsem chodil na stavební průmyslovku a chtěl jsem si pořídit nějaké auto. U nás v domě bydlel technik plzeňského Trabant klubu a dohodil mi kolegu, který prodával trabanta. Šlo o typ 601 Hycomat s poloautomatickou spojkou,“ vzpomínal Křovák.

A tohle auto, které odstartovalo jeho sběratelskou vášeň, opečovává dodnes. Bylo pro něj vstupenkou do komunity stejných nadšenců. „V plzeňském Trabant klubu nás bylo tehdy 1300 členů. Já se rozhodl, že půjdu proti proudu času, a začal jsem shánět starší modely dvoutaktů,“ svěřil se Křovák. 

 

Trabant za cenu BMW

Obzvláště pyšný je na Trabant 601 Kübelwagen. S ním jezdili pohraničníci Německé demokratické republiky (NDR) a hlídali západní hranici. „Vyrobilo se jen 8500 kusů a po sjednocení Německa se jich většina sešrotovala. Po světě jich zbylo 400 a v ČR 7 kusů,“ řekl Křovák.

Dvouválcový motor s výkonem 26 koní má 594 kubických centimetrů a je vzduchem chlazený. Vůz, speciálně vyvinutý pro pohraničníky, je „kabriolet“ bez dveří. Jeho střecha se dá složit. Uvnitř kabiny byl držák na samopaly.

Auto nemá klasické nárazníky, místo nich jsou tam dvě trubky. Když zapadlo do bahna, přišlo šest vojáků a za trubky ho vytáhli ven. Vůz se vyráběl se v letech 1967 až 1990. Poklad plzeňského sběratele z roku 1974 má cenu mírně ojetého BMW a stojí přes 20 tisíc euro, tedy přes půl miliónu korun. 

Trocha historie

Po 1. světové válce vznikla firma DKW. Od roku 1931 vyráběla ve Zwickau malá auta. Automobilka se v roce 1948stala součástí nově vzniklého koncernu IFA. Továrna dělala vozy IFA F8 a F9. Typ F9 v roce 1955 převedla do Eisenachu. Tady se pak začal vyrábět Wartburg 311, který se poprvé objevil v roce 1956 na veletrhu v Lipsku.

Fabrika Sachsenring ve Zwickau v letech 1955 až 1959 vyráběla předchůdce trabantu vůz AZW P70 (Automobilwerk Zwickau). Sériová výroba trabantů začala v létě 1958.

Muzeum Příběhy dvoutaktů

Aby se historickými skvosty mohla pokochat i veřejnost, otevřel sběratel před šesti lety na statku v Plzni Lobzích malé soukromé muzeum. 

Otevřeno je úterý, čtvrtek: 15,30 – 17,00 hodin, neděle: 14,00 – 17 hodin. Vstupné pro dospělého činí 80Kč, důchodci, studenti: 50 Kč, rodina: 200 Kč. Návštěva je formou komentované prohlídky a trvá přes jednu hodinu.

VIDEO: Sraz majitelů duroplastových vozítek v plzeňském areálu DEPO2015 v roce 2017.

Fotogalerie
38 fotografií