Karoserii neměl z plechu, nýbrž z duroplastu – směsi pryskyřic a odpadní bavlny. Jednotlivé díly pak byly připevněny na ocelovém skeletu. Pod kapotou se skrýval pouze dvouválcový, vzduchem chlazený dvoutaktní motor, spalující směs benzinu a oleje.
Oblaka dýmu
Některé pumpy měly stojany přímo na »special 90 mix«, jinde museli nalít do nádrže olej a dotankovat benzin. Když motoristovi »ujela ruka« a v nádrži skončilo víc oleje než výrobcem doporučená dvě až tři procenta, bylo zle.
Trabant za sebou vytvořil kouřovou clonu, kterou by mu mohla závidět i posádka torpédoborce při námořní bitvě. To ale trabantisty netrápilo. Až na nepříliš vysoký výkon motoru poskytovalo totiž autíčko »za málo peněz hodně muziky«.
Čekačka i 10 let
V samotném východním Německu byl trabant, ostatně jako i další automobily, nedostatkovým zbožím. Zájemci se zapisovali do pořadníků a na vysněný vůz čekali mnohdy i deset roků. Továrna mohla plánovat výrobu na dlouhou dobu dopředu.
Vynalézaví jedinci přišli na způsoby, jak systém obejít. Často se přihlašovali jako zájemci na své rodiče i prarodiče. Když se někdo z nich dostal na řadu nevhod, nikdy nebyl problém trabanta prodat, a ještě k tomu se ziskem.
K mání za 36 500 Kčs
Levnější auto snad v socialistických zemích ani nešlo koupit. Koncem 70. let minulého století přišel Trabant 601 v ČSSR na 36 500 Kčs. Nejlacinější škodovka stála o 20 tisíc víc a cena pro normální smrtelníky prakticky nedostupných západních aut se pohybovala kolem 200 000 korun.
Jezdí na srazy
Trabanty mají dodnes tisíce obdivovatelů, a to nejen v Česku. Příznivci bakelitových vozítek s nimi jezdí na srazy a shromaždují je v nejrůznějších expozicích. Cestovatel Jan Přibáň s trabantem například od roku 2007 postupně zdolal hedvábnou stezku, Afriku, Jižní Ameriku i Austrálii a vydal se i z Indie do Prahy.
Nepomohl ani čtyřválec
Trabantům nepomohla ani velká změna, ke které výrobce přistoupil na samém konci 80. let, když pod kapotu zabudoval čtyřtaktní motor. Nepocházel z vlastního vývoje, šlo o jednotku z Volkswagenu Polo o objemu 1,1 litru. Od roku 1988 se čtyřtaktů vyrobilo jen 38 865 kusů.
Toyota Land Cruiser. Poslední nové auto, které vám vydrží celý život!