Logo magazínu

Největší sbírka "žihadel" v Česku: Trabant pohraničníků má cenu jako zánovní BMW

1/38
Prohlédnout znovu

Největší sbírka "žihadel" v Česku: Trabant pohraničníků má cenu jako zánovní BMW

Pavel Křovák (57) u jednoho z nejzajímavějších trabantů ve své sbírce. Tímhle autem jezdili pohraničníci NDR. | Zbyněk Schnapka
Pavel Křovák (57) u jednoho z nejzajímavějších trabantů ve své sbírce. Tímhle autem jezdili pohraničníci NDR. | Zbyněk Schnapka
Trabant 601 Kübelwagen, rok výroby 1974, max. rychlost 100 km/h. Dvouválcový motor s výkonem 26 koní má 594 kubických centimetrů a je vzduchem chlazený. Vůz byl speciálně vyvinutý pro pohraničníky bývalé Německé demokratické republiky (NDR), kteří střežili západní hranici. Je to „kabriolet“ bez dveří. Jeho střecha se dá složit. Uvnitř kabiny byl držák na samopaly. Vůz nemá klasické nárazníky, ale místo nich jsou tam dvě trubky. Když vůz zapadl do bahna, přišlo šest vojáků a za trubky ho vytáhli ven. Vyráběl se v letech 1967 až 1990. | Zbyněk Schnapka
Trabant 601 Kübelwagen, rok výroby 1974, max. rychlost 100 km/h. | Zbyněk Schnapka
Trabant 601 Kübelwagen, rok výroby 1974, max. rychlost 100 km/h. | Zbyněk Schnapka
Takhle vypadali pohraničníci NDR. | Zbyněk Schnapka
Trabant 601 Hycomat, rok výroby 1977, max. rychlost 120 km/h. Dvouválcový motor s výkonem 26 koní má 594 kubických centimetrů a je vzduchem chlazený. Název Hycomat je odvozený od poloautomatické spojky, která se vyráběla do vozů pro tělesně postižené. Vůz má pouze pedál brzdy a plynu a dá se tak ovládat jednou nohou. Vyráběl se v letech 1967 až 1989. | Zbyněk Schnapka
Trabant 601 Hycomat, rok výroby 1977, max. rychlost 120 km/h. | Zbyněk Schnapka
IFA F9, rok výroby 1955, max. rychlost 115 km/ h. Tříválcový motor má 900 kubických centimetrů a je chlazený vodou. Vůz je předchůdce Wartburgu 311. Jedná se o první zahraniční automobil dovážený do Československa po 2. světové válce. Vyráběl se v letech 1949 až 1955 nejdříve ve Zwickau a pak v Eisenachu. | Zbyněk Schnapka
IFA F9, rok výroby 1955, max. rychlost 115 km/ h. | Zbyněk Schnapka
IFA F9, rok výroby 1955, max. rychlost 115 km/ h. | Zbyněk Schnapka
IFA F9, rok výroby 1955, max. rychlost 115 km/ h. | Zbyněk Schnapka
DKW F7, rok výroby 1938, max. rychlost 90 km/h. Dvouválcový motor má 700 kubických centimetrů a je chlazený vodou. Vůz má třístupňovou rychlostní převodovku. Karosérie je na ocelovém rámu a tvoří ji dřevěný skelet. Povrchové panely jsou z překližky potažené koženkou. Vůz se dělal v letech 1936 až 1940. Šlo o tehdy velice pokrokovou koncepci motoru vpředu i s předním náhonem. | Zbyněk Schnapka
DKW F7, rok výroby 1938, max. rychlost 90 km/h. | Zbyněk Schnapka
DKW F7, rok výroby 1938, max. rychlost 90 km/h. | Zbyněk Schnapka
Wartburg 311, rok výroby 1958, max. rychlost 120 km/h. Tříválcový motor má 900 kubických centimetrů a je vodou chlazený. Vůz má tzv. „volnoběžku“ na čtyři rychlosti. Funguje tak, že řidič dá nohu z pedálu a bez vyřazení rychlosti jede setrvačností. Když se kola začnou zase otáčet pomaleji, než jsou otáčky motoru, přidáním plynu auto zrychlí, aniž by se řadilo. Vyráběl se v letech 1956 – 1965 v osmi karosářských provedeních. Na autosalónu v New Yorku v roce 1958 získal cenu Elegance. | Zbyněk Schnapka
Wartburg 311, rok výroby 1958, max. rychlost 120 km/h. | Zbyněk Schnapka
Wartburg 311, rok výroby 1958, max. rychlost 120 km/h. | Zbyněk Schnapka
AWZ P70, rok výroby 1957, max. rychlost 90 km/h. Dvouválcový motor má 700 kubických centimetrů a je chlazený vodou. Je to první automobil na světě s karosérií z duroplastu. Jde o směs z odpadu bavlny a pryskyřice. Vůz se vyráběl v letech 1950 až 1959. Konstruktéři si na tomto autě poprvé vyzkoušeli technologii výroby legendárního trabanta. Křovák získal tento vůz 20 lety v Praze a rozhodl se, že ho nechá v původním stavu, aby bylo autentické. | Zbyněk Schnapka
AWZ P70, rok výroby 1957, max. rychlost 90 km/h. | Zbyněk Schnapka
Trabant 600, rok výroby 1963, max. rychlost 100 km/h. Dvouválcový motor s výkonem 23 koní má 594 kubických centimetrů a je vzduchem chlazený. Konkrétně tento vůz je jedním z prvních trabantů dovezených do Československa. Mototechna v roce 1963 dovezla z NDR 272 kusů těchto trabantů. Vůz se vyráběl v letech 1962 až 1965. | Zbyněk Schnapka
Trabant 600, rok výroby 1963, max. rychlost 100 km/h. | Zbyněk Schnapka
Trabant 600 Kombi, rok výroby 1965, max. rychlost 100 km/h. Dvouválcový motor s výkonem 23 koní má 594 kubických centimetrů a je vzduchem chlazený. Je to jeden z posledních vyrobených trabantů tohoto typu. V roce 1965 se totiž rozběhla výroba Wartburgu Kombi 601 a o tento typ Trabantu nebyl mezi lidmi zájem. | Zbyněk Schnapka
Trabant 600 Kombi, rok výroby 1965, max. rychlost 100 km/h. | Zbyněk Schnapka
Trabant 600 Kombi, rok výroby 1965, max. rychlost 100 km/h. | Zbyněk Schnapka
Trabant 1.1. Universal, rok výroby 1990, max. rychlost 140 km/h. Čtyřválcový licenčně vyráběný motor z VW Polo s výkonem 40 koní má 1050 kubických centimetrů a je vodou chlazený. Poslední vyráběný trabant začal už vypadat jako plnohodnotné auto. Má kotoučové brzdy, řazení na podlaze, nádrž pod podlahou kufru, nikoliv v motorovém prostoru jako před ním vyráběné trabanty. Začal se vyrábět v roce 1989 a jeho výroba skončila 30.4. 1991. Celkem se jich vyrobilo 37 tisíc kusů. | Zbyněk Schnapka
Trabant 1.1. Universal, rok výroby 1990, max. rychlost 140 km/h. | Zbyněk Schnapka
Trabant 1.1. Universal, rok výroby 1990, max. rychlost 140 km/h. | Zbyněk Schnapka
Trabant 1.1. Universal, rok výroby 1990, max. rychlost 140 km/h. | Zbyněk Schnapka
Wartburg 353 Tourist, rok výroby 1983, max. rychlost 130 km/h. Tříválcový motor s výkonem 50 koní má 997 kubických centimetrů a je vodou chlazený. Zajímavé na tomto voze, je, že byl v roce 1983 jedním z posledních vyrobených wartburgů s chromovanou maskou a nárazníky a také chladičem za motorem. Pak až do roku 1988, kdy se přestal vyrábět, byl chladič za maskou před motorem. Vůz se vyráběl od roku 1966. | Zbyněk Schnapka
Wartburg 353 Tourist, rok výroby 1983, max. rychlost 130 km/h. | Zbyněk Schnapka
Wartburg 353 Tourist, rok výroby 1983, max. rychlost 130 km/h. | Zbyněk Schnapka
Obytný přívěs QEK Junior, rok výroby 1985. Byl speciálně vyvinutý za trabanta. Jeho hmotnost je pouhých 385 kg. Součástí přívěsu byla stanová předsíň, část střechy se dala zvednout. Uvnitř se pohodlně vyspali 2 dospělí a 2 děti, tedy posádka trabanta. Je brzděný, má vynikající jízdní vlastnosti a dodnes ho používají majitele vozů VW Brouk a motocyklových tříkolek. | Zbyněk Schnapka
Obytný přívěs QEK Junior, rok výroby 1985. | Zbyněk Schnapka
Obytný přívěs QEK Junior, rok výroby 1985. | Zbyněk Schnapka
Trabant 601, rok výroby 1972, max. rychlost 110 km/h. Dvouválcový motor má 594 kubických centimetrů a je vzduchem chlazený. Vyráběl se v letech 1965 až 1990 a byl to nejrozšířenější trabant. Do ČSSR se jich dovezlo celkem 160 tisíc. | Zbyněk Schnapka
Trabant 601, rok výroby 1972, max. rychlost 110 km/h. | Zbyněk Schnapka
Sbírka dvoutaktních vozidel je k vidění na tomto historickém statku v Plzni Lobzích. | Zbyněk Schnapka

Co zdražilo v Chorvatsku? Turistická sezona začíná, co čeká Čechy u Jadranu

Kavčí hory stále nemají šéfa, ale proběhl: Zbytečný mejdan pro ředitele ČT! Plno slavných hostů

Fridrich, nebo Chudárek? Výběr nového šéfa ČT museli odložit. Co se za zdmi »Kavek« odehrává?

Babiš se hádal se Stanjurou i mimo kamery: „Děláte z nás blbce!“ Sám stojí před soudem, kontruje Fiala

Améba zabila chlapce (†11) na Slovensku: Je mozkožrout i v Česku? Odborník popsal rizika

Kvarteto exsparťanů z nároďáku vyrazilo s láskami na dovolenou: Děti ráje!