„Pilot nebyl způsobilý letu, protože neměl platnou zdravotní způsobilost 2. třídy leteckého personálu a vrtulník pilotoval pod vlivem alkoholu v pásmu střední až těžké opilosti. V krvi mu byla prokázána hladina alkoholu 1,97 promile,“ stojí ve zprávě.

Hodnota se pohybuje v pásmu střední až těžké opilosti, bezpečná pilotáž je při ní prakticky vyloučená. „To lze považovat za rozhodující pro přecenění vlastních schopností a špatné zvládnutí chyby. V bezprostřední blízkosti země prokazatelně provedl s vrtulníkem takový manévr, jehož vybrání následně nezvládnul,“ vysvětluje zpráva.

Tragická nehoda se odehrála loňského 5. září odpoledne. Pilot, který měl na tomto typu vrtulníku nalétáno téměř 309 hodin, hostil thajskou delegaci. Třetí let se třemi thajskými hosty nezvládl. Po nízkém, asi 2,5 kilometrovém letu popisovali svědci, že stroj přešel do ostré zatáčky doprava s extrémním náklonem a sklonem. Pak narazil do střechy průmyslové haly. Ta byla naštěstí prázdná.

Nebezpečný let

„Vrtulník byl nárazem do střechy skladovací haly zcela zničen,“ stojí ve zprávě. Všichni členové posádky na místě zemřeli. Zpráva také vylučuje, že by pilotovi kdokoli z posádky nějak zasáhl do řízení. „Pilot nebyl schopen z důvodu své opilosti bezpečně řídit předmětný vrtulník,“ shodli se experti.

Vytkli i start ze střechy firemní budovy. „Rozhodnutí odstartovat ze střechy budovy a následné provedení letu nelze zdůvodnit provozními či povětrnostními podmínkami, ale nezodpovědným až arogantním přístupem, který negativně ovlivnil bezpečnost letu. Pilot svým vědomým chováním zapříčinil vznik situace, která vyústila v leteckou nehodu,“ konstatovali znalci.

VIDEO: Loňský pád vrtulníku v Plzni.